logo_header

האם מותר לסוכרתיים לאכול סלק?

סלק לחולי סוכרת

הסלק מקבל לעיתים קרובות מעמד של "מזון על" (סופר פוד), בשל מחקרים רבים שהראו את התרומה העצומה שלו למערכות שונות בגוף. הסלק עשיר בוויטמינים, מינרלים ובסיבים תזונתיים, תורם לתפקוד הכבד, מגן על הכליות, עשיר בנוגדי חמצון ולכן נחשב כ"אנטי אייג'ינג".

עונתו הרשמית של הסלק היא נובמבר-אפריל. עם זאת, כיום ניתן למצוא סלק בשווקים לאורך כל השנה.

אז מה כל כך מיוחד בסלק?

לסלק מספר יתרונות בולטים:

הורדת לחץ דם

סלק יכול לסייע להפחתת לחץ דם גבוה, השכיח בקרב סוכרתיים, ובמיוחד סוכרתיים מסוג 2. רכיב חשוב שנמצא בסלק טרי הוא הניטרט (חנקה), אשר עוזר בהרחבת כלי הדם. הניטרט הופך לתחמוצת החנקן והוא מסדיר את זרימת הדם לתאים, מרחיב כלי דם ולכן מפחית לחץ דם גבוה.

הפחתת נזק עצבי (תופעת לוואי של סוכרת)

לפי מחקרים שפורסמו בשנת 2012 חומצה אלפא ליפואית, נוגדת חמצון הנמצאת בסלק, עשויה להפחית נזקים לעצבים בקרב סוכרתיים.

שיפור יכולת גופנית

שתיית מיץ סלק משפרת את יכולתם של השרירים לקלוט חמצן במהלך פעילות גופנית ולשפר את סיבולת האימונים. פעילות גופנית מסייעת להפחתת הסיכון ולהאטת התקדמות מחלות לב והפרעות לב וכלי דם. סלק תורם למשקל גוף תקין בשל היותו עשיר בכולין, נוטריאנט הממיס שומנים.

מקל על הכבד

הכבד שלנו מופקד על אחת המשימות החשובות ביותר בגוף - ניקוי הרעלים. מסתבר שחומצת אמינו בשם בטאין (Betaine) שקיימת בסלק, מסייעת להקל במידה ניכרת על עבודת הכבד. מחקר שנערך בקרב סוכרתיים מצא כי הבטאין שיפר את תפקוד הכבד, הוריד את רמות הכולסטרול, ואפילו הפחית את משקלו הכולל של הכבד.

תזונה

היתרון הגדול של סלק נובע מכך שהוא מקור בלעדי לבטאלאינים – פיטוכימיקלים המעניקים לסלק את צבעו הסגול ולהם השפעה עצומה כנוגדי חמצון המסייעים בהפחתת מצבי דלקת. בסלק יש גם חומצה סליצלית התורמת למניעת מחלות דם, וכמו כן הסלק עשיר בסיבים תזונתיים. הסלק הוא ירק מזין במיוחד ודל בקלוריות, והוא מכיל רק 58 קלוריות לכוס.

בנוסף, סלק מהווה מקור בשפע לוויטמין B. כוס אחת מספקת 37% מהצריכה היומית המומלצת. הסלק גם אינו מכיל כולסטרול ויש בו כמויות שומן קטנות מאוד.

למרות העובדה שלסלק אינדקס גליקמי גבוה יחסית, הוא אינו נחשב משמין במיוחד או כזה המסוכן לסוכרתיים. בסלק בגודל ממוצע (120 ג') יש כמות פחמימות השווה לפרוסת לחם בלבד, ולכן אין בעיה לשלב אותו במידה גם בתפריט דיאטטי.

איך הכי כדאי לאכול סלק?

מומלץ לאכול סלק באידוי או אפייה קלה (עד שעה) על מנת לקבל את הצורה הפעילה של נוגדי החמצון שבו. ניתן לשלבו בסלטים כאשר הוא מגורד או חתוך לקוביות קטנות.

איך רצוי לאחסן את הסלק:

מומלץ לחתוך את העלים כ-2 ס"מ מהשורש ברגע שהם מגיעים למטבח. ניתן לשמור את הסלק במקרר עד 10 ימים. יש לאחסן את העלים בשקית נפרדת ולאכול אותם תוך יומיים.

המלצות הגשה:

ניתן לצרוך סלק במצב גולמי או להכין ממנו מיץ.

הדרך היעילה ביותר להשיג את התועלת המרבית מסלק היא לאכול אותו בצורה גולמית, כמיץ או בסלט.

עם זאת חשוב לציין שתזונה מאוזנת המכילה מגוון רחב של מזונות מזינים חשובה לבריאות טובה, והיא עדיפה תמיד על פני תזונה המתמקדת במגוון מצומצם של מזון-על.

כוס סלק גולמי מכילה:

  • 13 גרם פחמימות, המורכבות מ- 9.19 גרם סוכר ו- 3.8 גרם סיבים תזונתיים.
  • 2.2 גרם חלבון.
  • ויטמינים ומינרלים אחרים הכלולים בסלק כוללים: ויטמינים 1B, 2B, 3B, 5B ו- 6B
נוטריאנט  כמות במנה % מהערך היומי המומלץ
חומצה פולית 136 מ"ק %43
אשלגן 815 מ"ק %11
נחושת 0.1 %41
ברזל 1.3 %7
אבץ 6.0 %7
ויטמין 6B 1.0 %8
סידן 27.2 %3

 

 

 

 

 

 

 

 

בעריכת: ליטל סמואל-לוי, דיאטנית קלינית בגפן מדיקל

 

מאמרים נוספים

הסוכר נמצא לא רק במזונות מעובדים ובמשקאות קלים, אלא גם במאכלים שנתפסים כבריאים.

">

כמה סוכר מסתתר במאכלים הבאים?

הסוכר נמצא לא רק במזונות מעובדים ובמשקאות קלים, אלא גם במאכלים שנתפסים כבריאים.

להמשך קריאה
שוקולד וסוכרת
האם שוקולד טוב לסוכרתיים? 7 יתרונות בריאותיים של השוקולד 

">

בשורות מתוקות - על שוקולד וסוכרת

האם שוקולד טוב לסוכרתיים? 7 יתרונות בריאותיים של השוקולד 

להמשך קריאה
בננה היא אחד הפירות האהובים ביותר בעולם, אבל האם בננה מותרת לסוכרתיים? הכל בכתבה הבאה.

 

">

בננה לסוכרתיים

בננה היא אחד הפירות האהובים ביותר בעולם, אבל האם בננה מותרת לסוכרתיים? הכל בכתבה הבאה.

 

להמשך קריאה