logo_header

מאכלי הקיץ – עד כמה הם מזיקים לנו באמת?

מאכלי הקיץ – עד כמה הם מזיקים לנו באמת?

הקיץ מגיע וכבכל שנה מקפיאי הסופרים והקיוסקים עמוסים בארטיקים מכל הסוגים, גדלים, צורות וצבעים. הסברה המוטעית היא שארטיקים נאכלים בעיקר על ידי ילדים. בפועל, אנשים בכל הגילאים אוכלים ארטיקים כיוון שהם מרעננים וזמינים בכל מקום בעונה זו. בואו נעשה סדר במדפי הארטיקים ונכיר אותם לעומק...

קרטיבי קרח

קרטיב אינו מכיל שומן כלל אך הוא כן מכיל בממוצע 3 כפיות סוכר ולכן נחשב כממתק. בשנים האחרונות הוחלפו צבעי המאכל המלאכותיים בצבעי מאכל טבעיים. זהו מהלך מבורך שכן הצבעים המלאכותיים נקשרו בקשר שלילי להתפתחות מספר מחלות. כשם שמיץ מתוק מעלה באופן מהיר את רמת הסוכר בדם כך גם קרטיב שמכיל רק מים וסוכר יעלה במהירות את רמת הסוכר בדם. לסוכרתיים או לטרום סוכרתיים לא מומלץ לאכול קרטיב קרח "רגיל" אלא דיאטטי (פירוט בהמשך). עבור ילדים, קרטיב יכול להוות את מנת הממתק היומית ובמידה וניתן להכין קרטיבים בבית ממיץ טבעי או מפירות – עדיף.
 

 

ארטיק שמנת, קסטות וטילונים

 
בארטיק ממוצע כזה יש כ-003 קלוריות וכ-04 גרם פחמימות השוות לכ-8 כפיות סוכר! כמות קלוריות כזו מקבילה לכמות קלוריות של ארוחה שלמה. בנוסף, ארטיקים אלה מכילים כמות שומן גבוהה אשר רובה מורכבת משומן רווי. שומן רווי נחשב לאחד השומנים המזיקים המקושרים להתפתחות מחלות לב וכלי דם. אכילה תכופה של ארטיקים מסוג זה עלולה להוביל לעלייה ברמות הסוכר והכולסטרול ולעלייה במשקל. עבור מי שמאוד מתעקש להמשיך לאכול את הארטיקים האלה מומלץ לקנות את המארזים המכילים מנות מוקטנות של אותם ארטיקים או לחלוק מנה כזו עם פרטנר נוסף.

ארטיקים דיאטטיים או מופחתי קלוריות (לייט)

רוב הארטיקים בקטגוריה הזו יכילו לפחות תחליף סוכר אחד או יותר. בארטיק או גלידה הנושאים את ההגדרה "דיאט" לא יהיה כלל סוכר ובארטיקים או בגלידות הנושאים את ההגדרה "לייט" (=הפחתת הקלוריות ב-1/3 לעומת המוצר הרגיל) יתכן וההפחתה בקלוריות היא בעקבות הפחתה באחוזי השומן וכי כן יהיה סוכר במוצר. כיצד ניתן לדעת זאת? קראו את רשימת הרכיבים של המוצר. במידה וכתובה שם המילה סוכר אזי סוכר הוא מרכיב במוצר. ככל שהסוכר יהיה רשום בתחילת רשימת הרכיבים סימן שכמותו היחסית במוצר גדולה יותר. דבר נוסף שמומלץ לשים לב אליו ברשימת הרכיבים היא האם קיימים ממתיקים כוהליים כמו מלטיטול, סורביטול או כל שם נוסף שמסתיים באותיות "ול". ממתיקים אלה עלולים לגרום לחלק מן האנשים תופעות לוואי כמו שלשולים וכאבי בטן. עבור סוכרתיים או אנשים המתמודדים עם עודף משקל מומלץ להעדיף את קטגוריית הדיאט לעומת הלייט. חשוב לזכור כי גם כשאוכלים כמות גדולה של מאכלים דיאטטיים מקבלים תוספת קלוריות משמעותית לתפריט, דבר שעלול לגרום לעלייה במשקל. בנוסף, עבור סוכרתיים, חשוב לבדוק מהי כמות הפחמימות בארטיק ולהתאים אותה לכמות הפחמימות המומלצת בתפריט.

מאכלי קיץ נוספים עליהם צריך לתת את הדעת הם:

פירות הקיץ

הפירות בכללותם מכילים סוכרים פשוטים אשר משפיעים באופן מהיר על רמות הסוכר בדם. יש חשיבות עקרונית לכמות הפרי הנאכלת כיוון שכל מנת פרי מתפרקת בגוף לכ-3 כפיות סוכר. מה מוגדר כמנת פרי? תפוח עץ בינוני / אפרסק בינוני / בננה קטנה / 3 משמשים / כוס קוביות אבטיח או מלון / 21 ענבים. תארו לעצמכם סיטואציה שלקוחה מן המציאות בה אדם סוכרתי אוכל 3 מנות פרי אחת אחרי השנייה, הרי קל מאוד לאכול יותר מכוס אבטיח... במצב כזה הוא מקבל מן הפירות כ-9 כפיות סוכר המגיעות במהירות לזרם הדם שלו. סיטואציות כאלה עלולות בהחלט לגרום לעלייה חדה ברמות הסוכר. הסוכרתיים מוגבלים במספר מנות הפרי אותם הם יכולים לאכול. לכל אחד מומלץ להתייעץ עם דיאטנית, אחות או רופא סוכרת בקשר למספר מנות הפרי היומיות אשר ניתן לאכול. חשוב לזכור כי בנוסף לסוכר, הפירות מכילים גם ויטמינים, מינרלים, נוגדי חמצון וסיבים תזונתיים. מסיבה זו, ניתן ואף מומלץ להחליף את מנת המתוק היומית (במידה וקיימת) במנת פרי ואף מומלץ לשלב במקביל לאכילת הפרי מספר שקדים או אגוזים אשר עשויים למתן את עליית הסוכר בדם לאחר אכילת הפרי.

 

עינת מזור בקר
דיאטנית קלינית מומחית בסוכרת, מרכז CMD  לטיפול בסוכרת

מאמרים נוספים

קיץ לוהט ובטוח למטופלים באינסולין

קיץ לוהט ובטוח למטופלים באינסולין

חם......יותר חם.....לוהט. כולנו רוצים לצאת לחופשה בארץ או בחו"ל, לצאת מהשגרה, "לתפוס ראש" ולמלא מצברים. גם אם אנו רוצים להשאיר את הדאגות במקום אחר ולברוח, אנחנו חייבים להיזהר ולשמור על כללי בטיחות כדי שנוכל לעבור את הקיץ בשלום.

להמשך קריאה
13 טיפים מועילים לחזרה לגזרה לפני הקיץ" data-image="https://geffenmedical.co.il/uploads/image/article/9bddf9fc718e74c7637550e7d808a705.jpg" data-description="

תקופת האביב הקרבה משרה תחושה של התחדשות בכל תחומי החיים, כמו גם במראה החיצוני שלנו. כתקופת ביניים לפני הקיץ, האביב הוא הזדמנות מצוינת להיפטר מעודפי המשקל שצברנו בחורף ולחזור לגזרה הקודמת שלנו או לאמץ גזרה חדשה ומחוטבת.

">

13 טיפים מועילים לחזרה לגזרה לפני הקיץ

תקופת האביב הקרבה משרה תחושה של התחדשות בכל תחומי החיים, כמו גם במראה החיצוני שלנו. כתקופת ביניים לפני הקיץ, האביב הוא הזדמנות מצוינת להיפטר מעודפי המשקל שצברנו בחורף ולחזור לגזרה הקודמת שלנו או לאמץ גזרה חדשה ומחוטבת.

להמשך קריאה
הכינו גופכם לאביב: כל מה שכדאי שתדעו לקראת שינויי מזג האוויר

הכינו גופכם לאביב: כל מה שכדאי שתדעו לקראת שינויי מזג האוויר

בעונות המעבר ובמיוחד באביב ניתן לראות הרבה אנשים הסובלים מאלרגיות שונות, כמו כן, סימפטומים כמו כאבים נוירופטיים בסוכרתיים יכולים להחמיר בשינויי מזג האוויר. כדי להקל על סימפטומים אלו, מומלץ לחזק ולשמור על הגוף בחורף ולהתאים את צריכת המזון והלבוש שלנו לפי שינויי מזג האוויר המשתנים יום יום באביב.

להמשך קריאה