logo_header

סופגניות או לא להיות? על סוכרתיים וסופגניות

חג החנוכה בפתח, ולסוכרתיים מביא איתו החג הרבה מאוד חששות – כמו חשש מאכילת מזונות פחמימתיים ומעליה ברמות הסוכר. בנוסף, בשנים האחרונות הסופגניות צצות בכל המאפיות כבר חודשים לפני החג - דבר שמקשה עוד יותר לעמוד בפני המעדן המטוגן.

 
מכיוון שהסופגנייה ידועה לשמצה מהשילוב של קמח לבן, שמן והמון סוכר, היא יכולה בקלות לגרום לעלייה משמעותית בערכי הסוכר. בממוצע יש בסופגנייה כ-450 קלוריות וכ-50 גרם פחמימה, יותר משלוש מנות פחמימה. כמות זו של פחמימות מתפרקת בגוף לכ-10 כפיות סוכר. הסופגנייה מכילה כמות גדולה של שומן אשר יכול לעכב את ספיגת הפחמימות בדם, ולכן יתכן כי נחווה ערכי סוכר גבוהים מספר שעות לאחר האכילה.

אמנם סוכרתיים אינם יכולים לזלול וסופגניות בלי חשבון (בפועל לאף אחד לא מומלץ לזלול בלי חשבון...), אך בכל זאת קיימות כמה אופציות טובות יותר למזעור נזקים.

להלן מספר המלצות שיוכלו לסייע באתגר הסופגניות:

  • הגדירו מראש את מספר הסופגניות שאתם מתכוונים לאכול במהלך ימי החג, ופעלו על מנת לעמוד בהחלטה זו. מה שיסייע לעמוד בהגדרת המטרה הזו היא לשתף אנשים שקרובים אליכם כך שברגעי האתגר יוכלו לסייע לכם ולהזכיר לכם מה החלטתם.
  • קחו בחשבון - הערך הקלורי של סופגנייה אחת שווה לארוחה שלמה, למשל ל-2 פרוסות לחם עם 2 כפות גבינה 5%, ביצה קשה וסלט ירקות עם כף שמן זית ויוגורט. מה שבטוח הוא הארוחה תשביע למשך מספר רב יותר של שעות.
  • אם החלטתם על סופגנייה אחת במהלך החג בחרו את זו השווה ביותר בעיניכם. אכלו אותה לאט, ותהנו מכל ביס. חשוב ומומלץ לבדוק סוכר לאחר מכן ובמידה ועלה משמעותית צאו להליכה שתסייע בהורדת הסוכר.
  • במידה ואתם מארחים – קנו סופגניות בהתאמה למספר האורחים. ובין שאתם מארחים או מתארחים - דאגו שיהיו על השולחן ירקות או סלטים מזינים, פלטת גבינות, פשטידות וכד' כך שכולם יוכלו לשבוע ממזון אמיתי ומזין ולא רק מהסופגניות.
  • אם אתם אופיים סופגניות - שימוש בקמח מלא / קמח שקדים, תחליפי סוכר טבעיים ואפייה על פני טיגון הם האמצעים העיקריים בהם ניתן לעשות שימוש כדי להקטין את הערך הגליקמי והקלורי של הסופגנייה.

ואם אתם מנסים להתמודד עם הסופגנייה דרך פעילות גופנית:

סופגנייה ממוצעת, עם סוכר וריבה אדומה, מכילה כ-450 קלוריות. יש להביא בחשבון שכל ביס מכיל 70 עד 80 קלוריות (כמו פרוסת לחם).

 

אז איך נשרוף קלוריות של סופגנייה?

הנתונים מתבססים על גבר/ אישה במשקל של עד כ-07 ק"ג:

  • הליכה מהירה או ריצה למרחק של 7 ק"מ (ההבדל בין הליכה לריצה הוא לא גדול, רק משך זמן הפעילות גדול יותר בהליכה לעומת ריצה)
  • רכיבה על אופניים נייחות מאמץ מתון למשך כשעה
  • משחק טניס למשך 55 דקות
  • כשעה של שחיית בבריכה, בסגנון חופשי במאמץ קל עד מתון
  • 54 דקות של קפיצה על חבל
  • שיעור אירובי או זומבה שנמשך שעה
  • שעתיים של יוגה/ פילאטיס
  • שעה ורבע של משחק כדורסל או כדורגל עם חברים

ואם אין לכם חשק לעשות ספורט?

  • נקו את הבית במשך שעתיים וחצי

או:

  • כסחו את הדשא במשך כשעה ו-54 דקות

או:

  • צבעו את הבית במשך כשעה וחצי

לסיכום: זכרו כי במידה ואתם מנהלים אורח חיים בריא, אוכלים ארוחות מאוזנות ועוסקים בפעילות גופנית באופן סדיר - סופגנייה אחת או מספר לביבות לא ישבשו לחלוטין את ערכי הסוכר או יוציאו אתכם מאיזון. אורח חיים בריא מאופיין באכילה נורמטיבית, לפי צורכי הגוף ובאמצעות הקשבה לגוף ובמסגרתו בהחלט ניתן לאכול מ-ה-כ-ל אך במידה. אין מניעה לאכול גם ממאכלי החג כל עוד ברקע קיימת שגרת האכילה הבריאה שלכם. אין טעם להעניש את עצמנו על האכילה, הרי לא שורפים קלוריות מרגשות אשם.

חנוכה שמח!

 

עינת מזור-בקר,
דיאטנית קלינית במרכז CMD

מאמרים נוספים

"סיר הלחץ" של סדר פסח

בואו נשים את הדברים על "שולחן הסדר". מלבד היותו חג האביב, החירות ופסק זמן ארוך יחסית מהלימודים והעבודה, פסח ככל החגים ואף באופן מיוחד, מהווה מקור למתחים ולחץ. כידוע, מתח נפשי הינו מזיק לבריאות, בין היתר לרמות הסוכר שלנו.

להמשך קריאה
תהפוכות הגורל - על סוכרת באמצע החיים שטורפת את הקלפים

תהפוכות הגורל - על סוכרת באמצע החיים שטורפת את הקלפים

חג פורים, כשמו כן הוא, חג הפור, המזל והגורל. בהתאם לכך, משקף השם "פורים" את רוחו של סיפור החג ואת תפיסתו כחג של מזל ותעתועי גורל.

להמשך קריאה
בעולם המהיר שבו אנו חיים, רבים מאיתנו צורכים מזון בהתאם למסגרת הזמן שלנו. צריכת המזון משתנה בשל עומס משימות ובשל אילוצי זמן הקשורים למחויבויות אישיות ומקצועיות, שמשפיעה כמובן על בריאותנו

">

התחלות חדשות הקשורות לשינוי הרגלי האכילה

בעולם המהיר שבו אנו חיים, רבים מאיתנו צורכים מזון בהתאם למסגרת הזמן שלנו. צריכת המזון משתנה בשל עומס משימות ובשל אילוצי זמן הקשורים למחויבויות אישיות ומקצועיות, שמשפיעה כמובן על בריאותנו

להמשך קריאה