logo_header

סופגניות או לא להיות? על סוכרתיים וסופגניות

חג החנוכה בפתח, ולסוכרתיים מביא איתו החג הרבה מאוד חששות – כמו חשש מאכילת מזונות פחמימתיים ומעליה ברמות הסוכר. בנוסף, בשנים האחרונות הסופגניות צצות בכל המאפיות כבר חודשים לפני החג - דבר שמקשה עוד יותר לעמוד בפני המעדן המטוגן.

 
מכיוון שהסופגנייה ידועה לשמצה מהשילוב של קמח לבן, שמן והמון סוכר, היא יכולה בקלות לגרום לעלייה משמעותית בערכי הסוכר. בממוצע יש בסופגנייה כ-450 קלוריות וכ-50 גרם פחמימה, יותר משלוש מנות פחמימה. כמות זו של פחמימות מתפרקת בגוף לכ-10 כפיות סוכר. הסופגנייה מכילה כמות גדולה של שומן אשר יכול לעכב את ספיגת הפחמימות בדם, ולכן יתכן כי נחווה ערכי סוכר גבוהים מספר שעות לאחר האכילה.

אמנם סוכרתיים אינם יכולים לזלול וסופגניות בלי חשבון (בפועל לאף אחד לא מומלץ לזלול בלי חשבון...), אך בכל זאת קיימות כמה אופציות טובות יותר למזעור נזקים.

להלן מספר המלצות שיוכלו לסייע באתגר הסופגניות:

  • הגדירו מראש את מספר הסופגניות שאתם מתכוונים לאכול במהלך ימי החג, ופעלו על מנת לעמוד בהחלטה זו. מה שיסייע לעמוד בהגדרת המטרה הזו היא לשתף אנשים שקרובים אליכם כך שברגעי האתגר יוכלו לסייע לכם ולהזכיר לכם מה החלטתם.
  • קחו בחשבון - הערך הקלורי של סופגנייה אחת שווה לארוחה שלמה, למשל ל-2 פרוסות לחם עם 2 כפות גבינה 5%, ביצה קשה וסלט ירקות עם כף שמן זית ויוגורט. מה שבטוח הוא הארוחה תשביע למשך מספר רב יותר של שעות.
  • אם החלטתם על סופגנייה אחת במהלך החג בחרו את זו השווה ביותר בעיניכם. אכלו אותה לאט, ותהנו מכל ביס. חשוב ומומלץ לבדוק סוכר לאחר מכן ובמידה ועלה משמעותית צאו להליכה שתסייע בהורדת הסוכר.
  • במידה ואתם מארחים – קנו סופגניות בהתאמה למספר האורחים. ובין שאתם מארחים או מתארחים - דאגו שיהיו על השולחן ירקות או סלטים מזינים, פלטת גבינות, פשטידות וכד' כך שכולם יוכלו לשבוע ממזון אמיתי ומזין ולא רק מהסופגניות.
  • אם אתם אופיים סופגניות - שימוש בקמח מלא / קמח שקדים, תחליפי סוכר טבעיים ואפייה על פני טיגון הם האמצעים העיקריים בהם ניתן לעשות שימוש כדי להקטין את הערך הגליקמי והקלורי של הסופגנייה.

ואם אתם מנסים להתמודד עם הסופגנייה דרך פעילות גופנית:

סופגנייה ממוצעת, עם סוכר וריבה אדומה, מכילה כ-450 קלוריות. יש להביא בחשבון שכל ביס מכיל 70 עד 80 קלוריות (כמו פרוסת לחם).

 

אז איך נשרוף קלוריות של סופגנייה?

הנתונים מתבססים על גבר/ אישה במשקל של עד כ-07 ק"ג:

  • הליכה מהירה או ריצה למרחק של 7 ק"מ (ההבדל בין הליכה לריצה הוא לא גדול, רק משך זמן הפעילות גדול יותר בהליכה לעומת ריצה)
  • רכיבה על אופניים נייחות מאמץ מתון למשך כשעה
  • משחק טניס למשך 55 דקות
  • כשעה של שחיית בבריכה, בסגנון חופשי במאמץ קל עד מתון
  • 54 דקות של קפיצה על חבל
  • שיעור אירובי או זומבה שנמשך שעה
  • שעתיים של יוגה/ פילאטיס
  • שעה ורבע של משחק כדורסל או כדורגל עם חברים

ואם אין לכם חשק לעשות ספורט?

  • נקו את הבית במשך שעתיים וחצי

או:

  • כסחו את הדשא במשך כשעה ו-54 דקות

או:

  • צבעו את הבית במשך כשעה וחצי

לסיכום: זכרו כי במידה ואתם מנהלים אורח חיים בריא, אוכלים ארוחות מאוזנות ועוסקים בפעילות גופנית באופן סדיר - סופגנייה אחת או מספר לביבות לא ישבשו לחלוטין את ערכי הסוכר או יוציאו אתכם מאיזון. אורח חיים בריא מאופיין באכילה נורמטיבית, לפי צורכי הגוף ובאמצעות הקשבה לגוף ובמסגרתו בהחלט ניתן לאכול מ-ה-כ-ל אך במידה. אין מניעה לאכול גם ממאכלי החג כל עוד ברקע קיימת שגרת האכילה הבריאה שלכם. אין טעם להעניש את עצמנו על האכילה, הרי לא שורפים קלוריות מרגשות אשם.

חנוכה שמח!

 

עינת מזור-בקר,
דיאטנית קלינית במרכז CMD

מאמרים נוספים

4 כוסות: מה יעשו הסוכרתיים בליל הסדר?

4 כוסות: מה יעשו הסוכרתיים בליל הסדר?

אחת המצוות בפסח היא שתיית ארבע כוסות של יין, אך מה עושים עם זה חולי סכרת בליל הסדר? כיצד ניתן לשתות יין בצורה אחראית?

להמשך קריאה
רוצים לשמור על איזון? אל תחכו לניסים

רוצים לשמור על איזון? אל תחכו לניסים

נסוכרת. למרות התקדמות המחקר והטכנולוגיות בתחום הטיפול בסוכרת, עדיין לא נמצא מרפא למחלה. בסוכרת מסוג 1, החולים לעיתים חווים מה שהרופאים מכנים "ירח דבש" זמן קצר לאחר האבחון. במהלך "ירח הדבש" נראה כאילו הסוכרת נעלמה למשך מספר חודשים עד שנה. הצורך באינסולין הוא מינימלי וחלק 

להמשך קריאה
פורים במינימום נזק בריאותי

פורים במינימום נזק בריאותי

כולנו מתמודדים ביומיום שלנו עם כך שאנחנו וילדינו אוכלים כמויות גדולות מדי של ממתקים ופחות מדי ירקות, דגנים מלאים ושאר מאכלים בריאים. בפורים החוויה הזו מתעצמת ומתרחבת בעקבות שפע של נתינות וקבלות של משלוחי מנות. האם כדאי שבוע בשנה "לשחרר" ולאפשר לכולנו לאכול חופשי, או שמא מומלץ בכתבה זו אפרוס בפניכם מה הרכבם של הממתק

להמשך קריאה