logo_header

ספירת פחמימות בעידן התזונה המותאמת אישית 

האם יש דבר כזה הדיאטה האולטימטיבית? מסתבר שלא. למרות ששוק הדיאטות משגשג, ולמרות שבכל מספר חודשים צצה לה דיאטה חדשה, ידוע כי כל אחד ייתרם רק מדיאטה אשר תהיה מותאמת לו באופן אישי ועל סמך נתונים אישיים כמו הגנטיקה ואוכלוסיית חיידקי מערכת העיכול. כיום, ניתן לבצע בדיקות גנטיות ובדיקות של הרכב חיידקי מערכת העיכול אך עקב עליות הבדיקות האלה הן אינן נגישות לכל אדם. בשלב זה, המכשיר שנותן לנו את המידע האישי והזמין ביותר הוא ההולטר סוכר. הולטר סוכר (בדומה להולטר לחץ דם) הוא כלי המתבסס על טכנולוגיה חדישה המאפשרת מדידה רציפה של רמת הסוכר. זהו כלי מצוין המשפר את יכולת השליטה בסוכרת.

אם בעבר, ההמלצות התזונתיות לסוכרתיים היו כלליות והתבססו על רשימות של אינדקס גליקמי, היום, בעזרת ההולטר סוכר, ניתן לבחון את מגמות הסוכר של המטופל, בחלקי היום השונים וביחס לפקטורים שונים כמו התזונה, הפעילות הספורטיבית והטיפול התרופתי שמקבל וליצור פרופיל של אינדקס גליקמי אישי. ידוע כי אין תזונה אחת המתאימה לכולם, וכי גורמים שונים משפיעים על תגובת הסוכר האישית כתוצאה מאכילת מזונות שונים.

ההולטר מאפשר לנו להסיק מסקנות אישיות בנוגע להשפעת מזונות אלו ואחרים על רמות הסוכר בדם ובכך להמליץ למטופל לערוך שינויים בתזונתו תוך מעקב נוסף אחר השפעתם על רמת הסוכר בדם, כך עד שמגיעים למסקנות אודות המזונות האידיאלים עבורו. הטיפול התזונתי מול ההולטר דורש רישום אכילה מפורט, כולל פירוט תאריכים ושעות ובהמשך, הצלבת נתונים אלו מול דוחות ההולטר. באמצעות הנתונים ניתן לבחון גם פקטורים נוספים כמו יחס אינסולין פחמימה או פקטור התיקון.

במהלך השימוש בהולטר סוכר ניתן לסמן גם את כמויות הפחמימות שנאכלו בכל ארוחה ואת מינוני האינסולין שהוזרקו. כולם יודעים שבסוכרת חשוב מאוד להקפיד על אכילת מזון בריא. מה שלא כולם יודעים הוא שאכילת מזון בריא לכשעצמה אינה מבטיחה איזון טוב של רמות הסוכר בגוף. כלומר, אדם שמתמודד עם סוכרת יכול לאכול מזון בריא, להימנע ממאכלים אהובים רבים ועדיין להיות מאוד לא מאוזן. האיזון נעוץ ביכולת להתאים בין זמני אכילת הפחמימות וכמותן לטיפול התרופתי שהאדם מקבל, וזה סודה של שיטת ספירת הפחמימות.

הספר "סופרים פחמימות בישראל" מיועד לאלו המעוניינים ללמוד איך לשפר את איזון הסוכרת שלהם מבלי לוותר על איכות חייהם ולאנשי מקצוע שמעוניינים לסייע למטופליהם ללמוד את שיטת ספירת הפחמימות. שיטה זו מתאימה לסוכרתיים עם סוכרת מסוג 1 ו-2, שמטופלים בדיאטה בלבד, בתרופות או באינסולין ומחפשים עדיין את הדרך לאיזון רמות הסוכר שלהם. היתרון הגדול של השיטה - שהיא מאפשרת לאכול מגוון רחב של מזונות ועדיין לשמור על רמות סוכר מאוזנות. היא מאפשרת גמישות רבה באכילה מבלי להפר את האיזון במצבים לא שגרתיים (חופשות, אירועים, אכילה בחוץ ומצבים דומים). בספר מפורטות השיטות השונות הקיימות לספירת פחמימות, מלוות בדוגמאות כשהמטרה היא להפוך את החומר לקל ונוח ליישום בחיי היום יום.

לאחר לימוד יסודי של ספירת פחמימות, מומלץ לתעד בהולטר סוכר את כמויות הפחמימות שנספרו בכל ארוחה. חלק מהארוחות ניתן גם לצלם וכך ניתנת האפשרות לשתף את הדיאטנית שלך בארוחותיך ובכמויות הפחמימות שהערכת לפי השיטה. הדיאטנית תעזור לך לבדוק האם ספירת הפחמימות הייתה נכונה ותעזור לך להמשיך לדייק בנושא.

 

נכתב ע"י עינת מזור בקר,
דיאטנית קלינית מומחית בסוכרת,
מרכז CMD

מאמרים נוספים

זוגיות וסוכרת – החיים בשניים

זוגיות וסוכרת – החיים בשניים

לא פעם אני שומעת מאנשים: "אני מבקש מבן/בת זוגי להצטרף אלי לשיחה עם הרופא, כי לא הכול אני שומע ולא הכול אני קולט תוך כדי הפגישה". השלב הראשון בהתמודדות עם גילוי הסוכרת הוא למידת מידע חדש ועיבודו. מסתבר שטובים השניים מן האחד, במיוחד כאשר המטופל נמצא במצב רגשי סוער, בחרדה מהאבחון 

להמשך קריאה
נשימה עמוקה: התמודדות  עם לחץ נפשי באמצעות אימון

נשימה עמוקה: התמודדות עם לחץ נפשי באמצעות אימון

אולי נראה כי אנו עומדים בפני רגיעה לטווח ארוך, אבל מי שהיה נתון בלחץ, מסיבות שונות, אינו יכול להירגע ב"לחיצת כפתור". היציאה מלחץ היא תהליך. אנו מביאים לכם מספר טיפים שיסייעו לכם להתמודד עם מצבי לחץ.

להמשך קריאה
סוכרת ופעילות גופנית

סוכרת ופעילות גופנית

פעילות גופנית היא אחת הדרכים היעילות ביותר למנוע סוכרת או לשפר את מצב בריאותם של הסוכרתיים. אבל איזו פעילות גופנית מומלצת? למשך כמה זמן? באיזו עצימות? מהי התדירות הרצויה? חשוב להבין כי פעילות גופנית עלולה גם לסכן אנשים סוכרתיים במקרים מסוימים. כדי למזער את הסיכון חשוב להקפיד על ההנחיות שלהלן.

להמשך קריאה