logo_header

פורים במינימום נזק בריאותי

פורים במינימום נזק בריאותי

כולנו מתמודדים ביומיום שלנו עם כך שאנחנו וילדינו אוכלים כמויות גדולות מדי של ממתקים ופחות מדי ירקות, דגנים מלאים ושאר מאכלים בריאים. בפורים החוויה הזו מתעצמת ומתרחבת בעקבות שפע של נתינות וקבלות של משלוחי מנות. האם כדאי שבוע בשנה "לשחרר" ולאפשר לכולנו לאכול חופשי, או שמא מומלץ להמשיך להציב גם גבולות בתחום הזה? בכתבה זו אפרוס בפניכם מה הרכבם של הממתקים המסורתיים וכיצד ניתן להחליף אותם במתוקים אחרים בעלי ערך תזונתי מוסף.

 

כל שנה חוזר הניגון

כבכל שנה, פורים בפתח ומלאי הממתקים והחטיפים בכל בית מתחדש. מסורת החלפת משלוחי המנות יוצרת מצב בו קונים שפע של מתוקים על מנת להכין משלוחים, ומן הצד השני מקבלים בחזרה משלוחים עמוסים בסוגים אחרים של נשנושים. זה חוזר על עצמו בתקופה הזו בכל שנה - הילדים מגדילים את צריכת הסוכרים והשומנים, מדלגים על ארוחות בעקבות אכילה מרובה של ממתקים, הוריהם מתלוננים על כך שהבית מלא במאכלים שאינם בריאים, ובעיקר ההורים עומדים חסרי אונים מול שפע ומגוון אוזני המן והמתוקים המוצעים בכל מסיבה או ביקור אצל חברים. אז ממה מורכבים משלוחי המנות המסורתיים של הילדים ומה הרכבם?

 

מבחר עצום של אוזני המן

סמל החג. אוזני המן מבוססים על בצק ומילוי כלשהו. במאפיות מכינים את הבצק ממרגרינה המכילה שומן מוקשה/טרנס או מחמאה. השומן המוקשה נחשב לשומן המזיק ביותר שקיים והוא מקושר להתפתחות מספר רב של מחלות כדוגמת מחלות לב, סרטן ועוד. החמאה עשירה בשומן רווי שמקורו מן החי והוא מקושר להתפתחות מחלות לב וכלי דם. לגבי המילוי - בשנים האחרונות קיימים לפחות עשרה סוגים שונים של מילויים מיוחדים כמו קרם פיסטוקים, קרם לוטוס, קרם פטיסייר ועוד, כיד הדמיון הטובה. המילויים הללו, כמו גם מילוי השוקולד, מכילים כמות גדולה של שומן רווי, סוכר ובחלקם אף צבעי מאכל שונים.

 

איזו אוזן המן מומלץ לבחור?

במידה ואתם קונים במאפיות - מומלץ לבחור במילוי אגוזים, פרג או תמרים. בכל אחד מאלו יש ערך תזונתי מעבר לסוכר ולשומן המזיק. האגוזים למשל מכילים שומנים בלתי רוויים אשר מסייעים בהפחתת הסיכון למחלות לב,הפרג עשיר בסידן אשר מסייע בשמירה על צפיפות העצם והתמרים מכילים סיבים תזונתיים אשר עשויים להגדיל את תחושת השובע. אם אתם מהמשקיענים שמכינים בבית - הכינו את הבצק משילוב של קמח מלא וקמח לבן והמירו את המרגרינה או החמאה בשמן או במרגרינה ללא שומן מוקשה. למילוי - ניתן להכניס קוביית שוקולד של 70% מוצקי קקאו שתתרום לאוזן ההמן נוגדי חמצון אשר להם תפקיד בריאותי במניעת מגוון מחלות.

 

חטיפים ושאר מתוקים

החטיפים המלוחים מתאפיינים בכמויות גדולות של נתרן ושומנים. השוקולדים והוופלות למיניהם מכילים כמויות גדולות של סוכר ושומנים רוויים. ממתקי הגומי מכילים סוכר וצבעי מאכל שחלקם הגדול מלאכותיים ואף עלולים להיות מסוכנים לבריאותנו ולבריאות ילדינו. יש בידינו את היכולת להפוך את משלוחי המנות לבריאים יותר ולא לאפשר בכל שנה, תקופה של שבוע לפחות בה ילדינו יאכלו כמויות גדולות של מלח, סוכר שומן רווי ושמן מוקשה.

 

איך לשפר תזונתית את הרכב משלוח המנות?

ראשית, הקדישו חלק מהכסף אתו תכננתם לקנות ממתקים במתנה שימושית שאינה אוכל. ניתן להתאים מתנות צנועות לכל גיל ומין. למתנה יש ערך מוסף כיוון שהיא אינה מתחסלת ברגע וניתן ליהנות ממנה לאורך תקופה.

מבחינת הרכב המתוקים:

  • במידת האפשר הכינו אוזני המן ביתיים ובמידה ולא קנו אוזני המן קטנים מהרגיל ועם המילויים העדיפים תזונתית.
  • שלבו חטיפי אנרגיה ובחרו אותם לפי הכללים הבאים: הסתכלו על טבלת הסימון התזונתי ובדקו כי בחטיף יש עד 5 גרם סוכר (= 1 כפית סוכר) מכלל הפחמימות, עד 3 גרם שומן ועד 1.5 גרם שומן רווי. זכרו כי חטיפי אנרגיה אינם נחשבים כחטיפי בריאות וחלקם הגדול נחשב כממתק.
  • שלבו חטיפים מלוחים "משופרים" כמו בייגלה מקמח מלא, פופקורן מופחת שומן או שהוכן בבית (במידה וגיל הילד מאפשר). חטיפים אלה יתרמו סיבים תזונתיים ויותר ויטמינים בהשוואה לחטיפים אחרים. ניתן לשלב גם שקיות מיני של חטיפים אחרים, כך שהמנה שתאכל על ידי הילד לא תהיה גדולה אלא מדודה.
  • למבוגרים שלבו שוקולד מריר המכיל 80%-60% מוצקי קקאו. שוקולד זה מכיל כמות גדולה של נוגדי חימצון ויכול לסייע במניעת מחלות לב ומחלות נוספות.
  • ניתן להכניס למשלוח מסטיקים וסוכריות ללא סוכר (בהתאם לגיל הילד).
  • הוציאו מהאינטרנט מתכונים לעוגיות בריאות, למשל: עוגיות טחינה, עוגיות גרנולה, עוגיות המבוססות על שבבי שקדים, עוגת גזר, עוגת בננות ועוד. בדקו שהמתכונים מבוססים על שמן ולא על מרגרינה או חמאה, הפחיתו מעט את כמות הסוכר המצוינת במתכון, שלבו לפחות 50% קמח מלא (מכלל הקמח במתכון) והנה לכם מאפים משופרים תזונתית ובריאים. כל אחד ישמח לקבל מתוקים כאלה במשלוח המנות שלו.

טיפים נוספים

  • בבואכם להכין משלוחי מנות קנו בדיוק את הכמות אותה תצטרכו לשלב במשלוחים על מנת שלא יישארו לכם ממתקים בבית.
  • אם בכל זאת חשקה נפשכם באוזן המן מן הסוג הפחות מומלץ - בחרו אוזן המן אחת בגודל רגיל (לא הקטנטנים) ובאיזה מילוי שתרצו, אכלו אותה באיטיות ובהנאה רבה והסתפקו רק באחת, עד לשנה הבאה.
  • המשיכו בהצבת גבולות בנושא המתוקים גם בפורים, הגבילו את ילדכם ואת עצמכם לאכילת ממתק או חטיף אחד ביום ואל תאפשרו שממתק יבוא על חשבון ארוחה.
  • בפורים ובכל השנה - שמרו על שגרה פעילה שלכם ושל ילדיכם הכוללת טיולים בחוץ ובחיק הטבע, משחקי כדור, הליכה וריצה בשטחים הפתוחים, חוגי ספורט וכל פעילות אחרת שאתם אוהבים

עינת מזור בקר, דיאטנית קלינית מומחית לסוכרת

במרכז CMD לטיפול בסוכרת

מאמרים נוספים

"סיר הלחץ" של סדר פסח

בואו נשים את הדברים על "שולחן הסדר". מלבד היותו חג האביב, החירות ופסק זמן ארוך יחסית מהלימודים והעבודה, פסח ככל החגים ואף באופן מיוחד, מהווה מקור למתחים ולחץ. כידוע, מתח נפשי הינו מזיק לבריאות, בין היתר לרמות הסוכר שלנו.

להמשך קריאה
תהפוכות הגורל - על סוכרת באמצע החיים שטורפת את הקלפים

תהפוכות הגורל - על סוכרת באמצע החיים שטורפת את הקלפים

חג פורים, כשמו כן הוא, חג הפור, המזל והגורל. בהתאם לכך, משקף השם "פורים" את רוחו של סיפור החג ואת תפיסתו כחג של מזל ותעתועי גורל.

להמשך קריאה
רוצים לשמור על איזון? אל תחכו לניסים

רוצים לשמור על איזון? אל תחכו לניסים

נסוכרת. למרות התקדמות המחקר והטכנולוגיות בתחום הטיפול בסוכרת, עדיין לא נמצא מרפא למחלה. בסוכרת מסוג 1, החולים לעיתים חווים מה שהרופאים מכנים "ירח דבש" זמן קצר לאחר האבחון. במהלך "ירח הדבש" נראה כאילו הסוכרת נעלמה למשך מספר חודשים עד שנה. הצורך באינסולין הוא מינימלי וחלק 

להמשך קריאה