logo_header

סוכרת, חגים ומגפת הקורונה? זה אפשרי להישאר מאוזנים

תשרי הוא חודש עמוס בחגים וזו הזדמנות נהדרת להיפגש עם המשפחה והחברים סביב שולחן החג. מצד שני, החגים מהווים מלכודת דבש לאנשים ששומרים על תזונה בריאה, ביניהם גם סוכרתיים. המפגשים וארוחות החג משבשים את שגרת היומיום, והם מלאים בפיתויים שקשה להתחמק מהם. מפגשים גדולים במיוחד עלולים להוות סכנה עבור הסוכרתיים בשל מגפת הקורונה שממשיכה להשתולל, אך זו ללא ספק סיבה נוספת לשמור על תזונה נכונה ועל רמות סוכר מאוזנות, שכן הוכח שצעד זה מסייע במניעת סיבוכי קורונה קשים יותר.

לפני שנעבור לאווירת החג, הכנו לכם מספר טיפים לתכנון נכון של ארוחות החג, שיעזרו לכם להישאר מאוזנים בתקופה זו:

1. תכנון מראש

תכננו מראש אילו מאכלים כדאי לכם לבחור בארוחה והתמקדו בכאלה המכילים כמות פחמימות קטנה, מכיוון שהם הגורם העיקרי לעליית רמות הסוכר. השתדלו להימנע מפחמימות כמו אורז, תפו"א, פסטה, לחם, קניידלך, קטניות, פירות ודברי מתיקה (כולל מיצים). במקום זאת, העדיפו לאכול יותר ירקות (סלטים, ברוקולי, תרד, ירקות קלויים ומבושלים, פשטידת ירקות וכדומה) וחלבונים (תבשילי עוף, הודו, בקר, דגים וטופו). הירקות והחלבונים מסייעים להאט את העלייה ברמות הסוכר בדם ומשרים תחושת שובע מתמשכת.

2. שליטה זה שם המשחק

  • ביום ארוחת החג אל תגיעו מורעבים לארוחה. אנשים שמדלגים על ארוחות במטרה לאכול פחות נוטים בסוף דווקא לאכול יותר, בעיקר בשעות אחר הצהריים והערב. הקפידו על ארוחות מסודרות במהלך היום ועל שתיית מים מספקת כדי למנוע תרגום של תחושת צמא ברעב. כשעתיים לפני הארוחה כדאי שתאכלו משהו קטן כמו ביצה או יוגורט עם שקדים – שילוב חלבון לפני ארוחת החג יסייע להגיע אליה בתחושת שובע וכך להימנע מאכילה מופרזת.
  • מוזמנים להתארח בחג? הציעו למארחים להביא מנה בריאה, כך שתוכלו להיות בטוחים שתהיה מנה שעונה על הצרכים שלכם וגם המארחים ישמחו לבשל פחות.
  • אם אינכם יכולים לעמוד בפני הקינוחים שלאחר הארוחה, השתדלו לצמצם בצריכת הפחמימות במהלך הארוחה עצמה. ואם כבר לקחתם קינוח, ניתן בהחלט להסתפק ב-2-3 ביסים או בשליש מנה ולהתענג עליה לאט ובהנאה ביחד עם כוס תה.

3. קיימו פעילות גופנית

קל לחמוק משגרת הכושר במהלך החגים, אבל כן חשוב לשמור על כך מכיוון שפעילות גופנית מסייעת בהורדת רמות הסוכר בדם ובעמידות לאינסולין. מומלץ לקיים את הפעילות הגופנית מספר שעות לפני ארוחת החג, בכדי שתסייע באיזון רמות הסוכר לאחר הארוחה. עדיף להשתדל שלא לבצע פעילות גופנית מאומצת לאחר ארוחה כבדה, שכן זה עשוי להעמיס על הלב ומלווה בד"כ בתחושת כבדות. כך או כך, מומלץ מאוד לשמור על שגרת הספורט במהלך כל תקופת החגים, וזה אפילו קל יותר להתמיד כאשר נמצאים בחופש ויש יותר זמן פנוי.

4. אלכוהול

מפגשים בארוחות החג כוללים בד"כ גם שתיית אלכוהול מסוגים שונים. חשוב לציין, כי לסוכרתיים מותר לשתות אלכוהול, אך חשוב לצרוך במתינות: עד 2 כוסות יין/ צ'ייסרים של משקה אלכוהולי חריף ביום לגבר, ועד אחד ביום לאישה. כמו כן, חשוב לדעת שאלכוהול נקי אינו גורם לעלייה ברמות הסוכר בדם ואף עשוי לגרום להיפוגליקמיה (רמות סוכר נמוכות), במיוחד בקרב מי שמזריק אינסולין. לכן, מומלץ להיוועץ עם צוות הטיפול הרפואי שלכם בטרם תשתו אלכוהול, במטרה למנוע היתכנות של מצבים אלו. לעומת זאת, קוקטיילים ומשקאות אלכוהולים שונים מעורבבים, מכילים כמות גדולה של סוכר – ולכן כדאי לבחור בכוס יין טובה לצד הארוחה על פני יתר האפשרויות.

5. היצמדו לתוכנית הטיפול הרפואית /לתפריט התזונה שלכם

ארוחת החג בד"כ אינה תואמת לתפריט התזונה הרגיל שלכם ביומיום. לכן, מומלץ לקחת בחשבון את סוגי המאכלים שאתם אוכלים, ולשקלל אותם במעקב שלכם. חשוב להיות ערניים כיצד סוגי מזונות אלו משפיעים על רמות הסוכר. במידה ואתם מטופלים באינסולין מהיר, התייעצו עם הרופא שלכם להתאמת המינון לארוחת החג הן מבחינת כמות הפחמימות והן מבחינת פריסתו לאורך הארוחה המתמשכת. במקרה הצורך, היעזרו גם בדיאטנית אם אינכם בטוחים בהרכב הארוחה וכיצד היא צפויה להשפיע עליכם.

6. היו במעקב רציף אחר רמות הסוכר

חשוב להיות בבקרה על רמות הסוכר בכדי לשמור על איזון ולבחון כיצד המאכלים שאכלתם משליכים על רמות הסוכר. מעקב רציף אחר רמות הסוכר בדם מסייע להיות עם היד על הדופק להבין בצורה טובה יותר כיצד הסוכר מושפע לאחר כל ארוחה. ניתן להיעזר לצורך כך במערכת פריסטייל ליברה המנטרת באופן רציף את רמות הסוכר. באמצעותה תוכלו להיות תמיד עם היד על הדופק, לשים לב למצבים חריגים ברמות הסוכר ולמנוע סיבוכים אפשריים.

7. הקפידו לישון טוב

להשתתף או לארח ארוחת חג משמעו להישאר ערים מאוחר יותר. שינה מועטה עשויה להקשות על ניהול רמות הסוכר בדם ואף לייצר נטייה לאכול יותר ולהעדיף מזון עתיר שומן וסוכר. לכן, מומלץ לישון סביב ה-7-8 שעות בלילה, בכדי להימנע מאכילה לא מודעת ולשמור על סדר יום תקין.

8. שמרו על הנחיות הקורונה!

אצל רבים מאיתנו קיים הרצון להספיק להנות כמה שיותר ולפצות על הזמן שאבד לנו בשנה שעברה לאור הסגר שהיה בזמן החגים. אך חשוב לזכור שהמגפה עדיין פה, והיא לא עושה חסד עם אף אחד. לכן הקפידו על חבישת מסיכות, להעדיף להגיע לארוחות שבהן מספר האנשים מצומצם יותר ולהקפיד על יתר ההנחיות – כי הן מצילות חיים. בניגוד לשנה שעברה, ניתן השנה לרכוש בדיקות אנטיגן עצמיות לקורונה, שיעזרו לכם להרגיש בטוחים יותר במפגשים המשפחתיים הגדולים. הבדיקות הללו, כדוגמת הבדיקה העצמית Panbio™ COVID-19 Ag, מיועדות לשימוש ביתי והינן מהירות, פשוטות, אמינות ומספקות תוצאות תוך 15 דקות. כך שבמידה ואתם חוששים ממפגשי החג – תוכלו לבקש מהמשפחה להיבדק בבית לפני המפגש ובכך למנוע הדבקות מיותרות.

לסיכום, חשוב להיות מודעים למאכלים שאתם בוחרים בארוחות החג ולדאוג שיהיו עם ערכים תזונתיים טובים בכדי לשמור על איזון רמות הסוכר בדם. בכל מקרה, יש להיעזר בדיאטנית או ברופא הסוכרת שלכם על מנת להתאים בצורה בטוחה יותר את התפריט הרצוי. תדאגו לשמור במהלך החגים על אורח חיים בריא ושלבו פעילות גופנית, שינה טובה ואכילה נבונה ומסודרת – אלו המפתחות שישמרו עליכם מאוזנים ויסייעו לכם לצלוח את החגים בשלום.

מאחלים לכם שנה טובה וחג שמח ובריא!

מאת: עדינה בכר, דיטאנית קלינית במרכז DMC ויו"ר עמותת "עתיד".

 

הצהרת בריאות

מאמר זה מספק מידע כללי ודיונים על בריאות ונושאים קשורים. המידע והתכנים האחרים המסופקים במאמר זה, או בחומרים מקושרים כלשהם, אינם מיועדים ואין לפרשם כייעוץ רפואי, ואינם מהווים תחליף להתייעצות או טיפול רפואי מקצועי. הדעות וההשקפות המובעות במאמר ובאתר זה אינן קשורות לדעות של אף גורם אקדמי, בית חולים, פרקטיקה רפואית או מוסד אחר.

מאמרים נוספים

הכינו גופכם לאביב: כל מה שכדאי שתדעו לקראת שינויי מזג האוויר
בעונות המעבר ובמיוחד באביב ניתן לראות הרבה אנשים הסובלים מאלרגיות שונות, כמו כן, סימפטומים כמו כאבים נוירופטיים בסוכרתיים יכולים להחמיר בשינויי מזג האוויר. כדי להקל על סימפטומים אלו, מומלץ לחזק ולשמור על הגוף בחורף ולהתאים את צריכת המזון והלבוש שלנו לפי שינויי מזג האוויר המשתנים יום יום באביב.

">

הכינו גופכם לאביב: כל מה שכדאי שתדעו לקראת שינויי מזג האוויר

בעונות המעבר ובמיוחד באביב ניתן לראות הרבה אנשים הסובלים מאלרגיות שונות, כמו כן, סימפטומים כמו כאבים נוירופטיים בסוכרתיים יכולים להחמיר בשינויי מזג האוויר. כדי להקל על סימפטומים אלו, מומלץ לחזק ולשמור על הגוף בחורף ולהתאים את צריכת המזון והלבוש שלנו לפי שינויי מזג האוויר המשתנים יום יום באביב.

להמשך קריאה
קיץ לוהט ובטוח למטופלים באינסולין
לאחר שנה ארוכה שבה התמודדנו עם מגפת הקורונה ועם מצב ביטחוני לא פשוט, סוף סוף הגיעה עונת הקיץ

">

קיץ לוהט ובטוח למטופלים באינסולין

לאחר שנה ארוכה שבה התמודדנו עם מגפת הקורונה ועם מצב ביטחוני לא פשוט, סוף סוף הגיעה עונת הקיץ

להמשך קריאה
13 טיפים מועילים לחזרה לגזרה לפני הקיץ" data-image="https://geffenmedical.co.il/uploads/image/article/9bddf9fc718e74c7637550e7d808a705.jpg" data-description="

תקופת האביב הקרבה משרה תחושה של התחדשות בכל תחומי החיים, כמו גם במראה החיצוני שלנו. כתקופת ביניים לפני הקיץ, האביב הוא הזדמנות מצוינת להיפטר מעודפי המשקל שצברנו בחורף ולחזור לגזרה הקודמת שלנו או לאמץ גזרה חדשה ומחוטבת.

">

13 טיפים מועילים לחזרה לגזרה לפני הקיץ

תקופת האביב הקרבה משרה תחושה של התחדשות בכל תחומי החיים, כמו גם במראה החיצוני שלנו. כתקופת ביניים לפני הקיץ, האביב הוא הזדמנות מצוינת להיפטר מעודפי המשקל שצברנו בחורף ולחזור לגזרה הקודמת שלנו או לאמץ גזרה חדשה ומחוטבת.

להמשך קריאה