logo_header

קורונה, חגים, וסגר - איך מתמודדים עם זה?

הסגר הממושך לאורך תקופת חגי תשרי גרם למצב של חוסר ודאות אצל רבים מאיתנו, אך בעיקר בקרב ציבור הסוכרתיים שחוששים מפגיעה באיזון רמות הסוכר שלהם, בייחוד כשאין עדיין מועד מדויק להסרת הסגר.

בימים אלו, כשהזמן חולף באיטיות ורובנו בבית, מוצפים ברגשות שעמום וחוסר תעסוקה, המרחק למקרר ולמטבח קרוב מאוד. 

 
דווקא עכשיו, בתוך חוסר הסדר הקיים בחיינו, כדאי לשים דגש מיוחד לתזונה היומית שלנו, לשים לב לתפריט שלנו ולהתמקד באכילה בריאה, וכמובן לשמור על רמות סוכר מאוזנות באמצעות שמירה על קשר רציף עם הצוות הרפואי באמצעות שירותי האונליין.

אז איך מתמודדים עם הסגר?

  1. תכנון מקדים מסייע לנו להתמודד טוב יותר עם אתגרים- תכננו את הארוחות כך שיכילו מגוון גדול יותר של ירקות (סלטים, ירקות קלויים ומבושלים, פשטידות ירקות, מרקים) וחלבונים (תבשילי עוף, הודו, בקר, דגים וטופו). הירקות והחלבונים תורמים לעלייה נמוכה ומתונה ברמות הסוכר בדם ומשרים שובע מתמשך.
  2. קבוצות סיכון נדרשות להישמר- ממחקרים שנעשו נמצא כי אנשים הסובלים מסוכרת נמצאים בסיכון גדול יותר לסיבוכים שונים כתוצאה מהידבקות בנגיף הקורונה. על פי נתוני משרד הבריאות %92 מחולי הקורונה שנפטרו בישראל היו סוכרתיים. ולכן, כשחולה סוכרת נדבק במחלה זיהומית הוא נמצא בסיכון גבוה יותר באופן משמעותי לסבול מסיבוכים של המחלה ובלי הבדל בין סוגי הסוכרת. כמו כן, שליש ממקרי התמותה מקורונה בבתי החולים באנגליה היו סוכרתיים וכי שיעור התמותה של חולי סוכרת במדינה עלה פי 2 עם תחילת המגפה. לכן, יש לעשות כל מאמץ להימנע מהידבקות וליישם את ההמלצות משרד הבריאות.
  3. נצלו את הזמן הפנוי בבית להכנת מתכונים חדשים של מאכלים בריאים- בקשו מדיאטנית מוסמכת מתכונים בריאים שניתן להכין בבית. אל תתפתו לנשנושים- אלה, עלולים להקפיץ לכם את רמות הסוכר.
  4. פעילות גופנית- נצלו את ימי הסגר לפעילות גופנית לפי היכולת שלכם. פעילות גופנית תשאיר אתכם "במסלול" ותגביר את המוטיבציה שלכם לבחור לאכול מזון בריא גם בתקופה הנוכחית. לסוכרתיים חשוב לדעת כי ההליכה היא כמו תרופה מבחינת השפעתה על רמות הסוכר בדם.
  5. בלי ייסורי מצפון- מותר ורצוי להנות מאוכל, אבל כדאי לעשות את זה בצורה הגיונית, שקולה ומאוזנת. מה שיעזור לכם הוא לאמץ אורח חיים בריא הכולל פעילות גופנית ודפוסי אכילה בריאים בשגרה, בלי התנזרות ובלי דיאטות "כאסח" שמובילות בסופו של דבר לעלייה במשקל. טיפים שיכולים לתרום להתמדה באימוץ ההרגלים החדשים: מציאת מסגרת תזונתית / ספורטיבית שתתמוך בכם, שימוש באפליקציות שונות בהן ניתן לתעד את הרגלי האכילה והספורט שלכם, שימוש במד סוכר רציף ללא דקירות שנותן תמונה מלאה של רמות הסוכר שלכם ולצוות הרפואי המטפל.
  6. שמרו על רמות סוכר מאוזנות- שמירה על רמות סוכר מאוזנות הוכחה כמפחיתה את הסיכון לסיבוכים ממחלת הקורונה בקרב סוכרתיים. ניטור סוכר רציף בעזרת חיישן המוצמד לזרוע, כדוגמת פריסטייל ליברה, מספק מידע רציף על רמות הסוכר ומאפשר לאזן את רמות הסוכר בצורה הטובה ביותר
    . במחקרים שנעשו באנגליה, ספרד ואיטליה הראו כי שימוש בניטור סוכר רציף בטכנולוגיית פלאש בתקופת הסגר האחרונה הביא לשיפור ברמות הסוכר – עלייה בזמן השהייה בטווח המטרה, ירידה במצבי היפוגליקמיה וגם אפשר למטופלים לקבל ייעוץ מרחוק על ידי הצוות הרפואי המטפל על ידי שיתוף הנתונים שלהם. המרכז הרפואי CMD, המתמחה באיזון סוכרת, מציע שירותים רפואיים מרחוק מעין אלו, כדוגמת הולטר סוכר, בהם ניתן לקבל את המעקב והליווי הצמוד, תוך התאמת תוכנית אישית ע"י מומחים לשיפור אורח החיים הבריאותי ולניהול הסוכרת.
  7. שתיית מים- על סוכרתיים לשתות הרבה נוזלים, יש לשתות לפחות שני ליטר ביום. מומלץ להימנע משתייה ממותקת שמגדילה את הסיכון לפגיעה באיזון רמות הסוכר בדם. אם מתקשים בשתייה - יש לשתות לגימות קטנות כל 51 דקות בערך במהלך היום, כדי להימנע מהתייבשות.

מאת: פרופ' חוליו ויינשטיין, מנהל יחידת הסוכרת בבית החולים וולפסון ורופא סוכרת בכיר במרכז CMD לטיפול בסוכרת

 

מאמרים נוספים

לקראת חופשת הקיץ - איך לשמור על המשך שיגרה

לקראת חופשת הקיץ - איך לשמור על המשך שיגרה

כאשר מדברים על חופשת הקיץ, אנחנו יוצאים מתוך הנחה שבימי השבוע הרגילים, אתם כבר נמצאים במודעות מלאה לצורך בשיפור איכות החיים שלכם, אתם מזהים את הרגעים הקריטיים בחייכם שדורשים תשומת לב מיוחדת, עובדים על שינוי הרגלים, יש לכם הערכה ברורה של היכולות שלכם, והבנה טובה כיצד הסביבה הקרובה אליכם משפיעה עליכם בשמירה על אורח חיים בריא.

להמשך קריאה
 הטיפים הבאים יכולים לסייע לכם לעבור את תקופת החגים שמחים, מאוזנים מבחינת רמות הסוכר ויציבים במשקל

">

5 טיפים שיעזרו לכם לעבור את חגי תשרי בצורה מאוזנת ובריאה

 הטיפים הבאים יכולים לסייע לכם לעבור את תקופת החגים שמחים, מאוזנים מבחינת רמות הסוכר ויציבים במשקל

להמשך קריאה
טיפים לפסח
שמחה רבה שמחה רבה אביב הגיע פסח בא ואתו שלל מנהגים ומצוות אשר עלולים להוציא אותנו מאיזון ולגרום לעלייה במשקל.

">

טיפים לפסח

שמחה רבה שמחה רבה אביב הגיע פסח בא ואתו שלל מנהגים ומצוות אשר עלולים להוציא אותנו מאיזון ולגרום לעלייה במשקל.

להמשך קריאה