logo_header

לקראת חופשת הקיץ - איך לשמור על המשך שיגרה

לקראת חופשת הקיץ - איך לשמור על המשך שיגרה

כאשר מדברים על חופשת הקיץ, אנחנו יוצאים מתוך הנחה שבימי השבוע הרגילים, אתם כבר נמצאים במודעות מלאה לצורך בשיפור איכות החיים שלכם, אתם מזהים את הרגעים הקריטיים בחייכם שדורשים תשומת לב מיוחדת, עובדים על שינוי הרגלים, יש לכם הערכה ברורה של היכולות שלכם, והבנה טובה כיצד הסביבה הקרובה אליכם משפיעה עליכם בשמירה על אורח חיים בריא.

אז מה קורה כשאתם עוזבים את הנוחות המוכרת של בית ועבודה, ויוצאים לחופשה? לפתע פתאום אתם בסביבה חדשה, לא מוכרת ובלתי צפויה. בחופשה רובנו נמצאים במצב רוח של פתיחות וסקרנות לתרבויות חדשות, וחלק גדול מסממני החופשה זה "הרצון לטעום" , שלא לומר לטרוף חוויות שונות וביניהן אוכל. אתם עומדים בפני מצבים חדשים, מופיעים בפניכם שחקנים חברתיים חדשים שממלאים תפקידים, שלא חשבתם עליהם ולא התכוננתם אליהם.

למרות, שאינכם עיוורים לאפשרות שעולם הגירויים החדש יכול להשפיע עליכם בקלות, עדיין יכולת החסינות שלכם מתערערת, והמאמץ לשמור על שיגרה עלול לקרטע.

 
אנחנו יודעים שכל שינוי, גם אם הוא חיובי, ונובע משינוי הסביבה לצורך חופשה והנאה, עדיין דורש מאיתנו כוח רצון ונחישות, להישאר בשליטה למרות כל הפיתויים שסביבנו. אולם, כוח הרצון אינו עומד לבד, ואסור לנו להשאיר אותו כמשענת יחידה שלנו. כוח הרצון זקוק לחיזוקים וביצורים נוספים, שביכולתנו לבנות אותם, לפי צרכינו ומידותינו.

חיזוק כוח הרצון נשען על 6 מקורות השפעה:

  1. לאהוב את מה שאתה עושה
  2. לעשות מה שאתה לא יכול
  3. להעריך את הסביבה החברתית
  4. להפוך שותפים לדבר עבירה לחברים
  5. להפוך את הסדר "הכלכלי" (שיטת המקל והגזר)
  6. לשלוט במרחב

בהתאם לששת מקורות ההשפעה הידועים, (שנמצאו במחקרים), ניתן לדבר על שש דרכים לדבוק בתוכנית השגרתית שלכם, בזמן חופשה.

  1. רגע קריטי - לפני היציאה לחופשה, זהו את הרגעים הקריטיים שלכם. איפה הם יהיו בדרך שלכם? איך הם ייראו, כשאתם לא בסביבה המוכרת שלכם?
    רגע קריטי כולל את התנאים שיוצרים את הפיתוי הכי חזק: פיתויים, חסמים ותירוצים שיש לך, שמקשים עליך להיצמד למטרות שלך. זה יכול לכלול פיתוי לאוכל שאתה נכנע לו, וגם חסמים או תירוצים שאתה משתמש בהם כדי להימנע מתרגול ספורטיבי. זיהוי הרגעים הקריטיים עוזר לצמצם בעיה שנמשכת כל היום וכל יום לתוך בעיה שנמשכת שעה עד שעתיים ביום.
    תערכו רשימה של רגעים קריטיים אפשריים ודרגו אותם לפי סדר, מהקל אל הקשה.
  2. "לאו" מוחלט - מתוך רשימת הרגעים הקריטיים, תצרו עוד רשימה של אירועים או דברים שהם בגדר "לאו" מוחלט. מתוך ההכרות שלכם את עצמכם, תבנו לעצמכם כללי התנהגות, איך להימנע מהרגעים המפתים. אם אתם יודעים שאחת החולשות שלכם היא לעמוד בפני מזנון עמוס כל טוב, אל תאכלו שם, במקום זאת הזמינו ארוחה לפי תפריט. אפשרות נוספת היא לקבוע מראש קוים מנחים למזנון: לוקחים צלחת קטנה, לא מעמיסים עליה הר של אוכל באופן שמכסה אחד על השני, עושים סקירה של כל המנות במזנון לפני שמתחילים, ומקבלים החלטה להתמקד במנות הבריאות והטריות. במזנון המנות האחרונות לא חייבים לעבור, ודאי לא לטעום מכולן.
  3. חלוקה ליעדי ביניים - תזכירו לעצמכם מהי המטרה הגדולה שלכם. נסו שוב לדמיין, מה תהיה ברירת המחדל אם תפסיקו להתאמץ? לעומת זאת, דמיינו איזו הבטחה טמונה ביכולת שלכם לדבוק בהרגלי התנהגות לטובת חיים בריאים. לאחר שהתמקדתם בתמונה הדמיונית, שאליה הייתם רוצים להגיע בטווח הרחוק, תציבו לעצמכם יעדי ביניים קטנים יותר לזמן החופשה. לדוגמא, החלטתם שאתם מוכרחים לשפר את הפעילות הגופנית שלכם באופן דרסטי. התחילו במטרות קטנות. נצלו את חוף הים והבריכה לתרגול יומי. מידי יום תוסיפו עוד אורך בריכה לשחייה.
  4. הערכת הסביבה - תחקרו ותלמדו על הסביבה שבה תשהו בחופשתכם. האם יש חדר כושר במלון שלכם? האם יש מסעדות בריאות באזור? מה המרחק מחוף הים? האם יש פארק מתאים להליכה?
  5. מדיניות תגמולים - תנו לעצמכם פרס על ניצחונות קטנים בחופשה. מהו ניצחון עבורכם? שמרתם על הליכה רצופה של 8 ק"מ? עשיתם ריצה על החוף? נמנעתם מאכילת לחם בארוחת הבוקר? תציבו לעצמכם אתגרים קטנים בכל יום, ובחרו מראש את הפרס, בהתאם ליתרונות המיוחדים של המקום בו תבלו את החופשה. יתכן שמסעדה חדשה שנפתחה היא תגמול ראוי עבורכם, או קניה של תכשיט, או טיפול מסג' מפנק.
  6. הערכה חברתית - תעשו הערכה חברתית לגבי השותפים שלכם לחופשה. תמצאו בקלות, שחברים שלכם ישמחו לעזור לכם לשמור על היעדים שלכם. תהפכו אותם לבני ברית פעילים, תנו להם תפקיד לעזור לכם לא להתפתות ברגעים הקריטיים. בקשו מהם להצטרף אליכם לפעילות גופנית, להיות עדים למטרות הקטנות שהצבתם, לעודד, לתמוך ואף להריע לכם, כשעמדתם במשימות שלכם.

אנחנו משקיעים די הרבה זמן בתכנון החופשה. בודקים יעדים, מסלולי טיול, חוקרים את אפשרויות הלינה, משווים מחירים. בואו נתבונן גם במה שהזנחנו.

קחו לעצמכם עוד כמה דקות לערוך תוכנית פעולה אישית שלכם, כיצד להתמודד עם היציאה מהשגרה, ואיך להיערך מראש על מנת ליצור תגובה נחושה וכמו אוטומטית למול הפיתויים.

תכנון מראש ישפיע עליכם ויבטיח את יכולת העמידות שלכם והיצמדות לתוכניות המקוריות שלכם, כפי שניהלתם אותם בבית בשגרה.

ועוד מילת הרגעה לסיום - נמצא שאנשים שמצליחים באמת לעשות שינוי שרצו להשיג, עובדים בדרך של תהליך מדעי-רציונלי, בדרך של "ניסוי וטעיה". הם לא מצליחים תמיד לעשות את הדבר הנכון בפעם הראשונה...

אז פשוט תנסו... עד שתמצאו את מה שנכון עבורכם.

טל שקד,
קאוצ'רית (מאמנת אישית), מרכז CMD  לטיפול בסוכרת

מאמרים נוספים

13 טיפים מועילים לחזרה לגזרה לפני הקיץ" data-image="https://geffenmedical.co.il/uploads/image/article/9bddf9fc718e74c7637550e7d808a705.jpg" data-description="

תקופת האביב הקרבה משרה תחושה של התחדשות בכל תחומי החיים, כמו גם במראה החיצוני שלנו. כתקופת ביניים לפני הקיץ, האביב הוא הזדמנות מצוינת להיפטר מעודפי המשקל שצברנו בחורף ולחזור לגזרה הקודמת שלנו או לאמץ גזרה חדשה ומחוטבת.

">

13 טיפים מועילים לחזרה לגזרה לפני הקיץ

תקופת האביב הקרבה משרה תחושה של התחדשות בכל תחומי החיים, כמו גם במראה החיצוני שלנו. כתקופת ביניים לפני הקיץ, האביב הוא הזדמנות מצוינת להיפטר מעודפי המשקל שצברנו בחורף ולחזור לגזרה הקודמת שלנו או לאמץ גזרה חדשה ומחוטבת.

להמשך קריאה
קיץ לוהט ובטוח למטופלים באינסולין

קיץ לוהט ובטוח למטופלים באינסולין

חם......יותר חם.....לוהט. כולנו רוצים לצאת לחופשה בארץ או בחו"ל, לצאת מהשגרה, "לתפוס ראש" ולמלא מצברים. גם אם אנו רוצים להשאיר את הדאגות במקום אחר ולברוח, אנחנו חייבים להיזהר ולשמור על כללי בטיחות כדי שנוכל לעבור את הקיץ בשלום.

להמשך קריאה
מאכלי הקיץ – עד כמה הם מזיקים לנו באמת?

מאכלי הקיץ – עד כמה הם מזיקים לנו באמת?

הקיץ מגיע וכבכל שנה מקפיאי הסופרים והקיוסקים עמוסים בארטיקים מכל הסוגים, גדלים, צורות וצבעים. הסברה המוטעית היא שארטיקים נאכלים בעיקר על ידי ילדים. בפועל, אנשים בכל הגילאים אוכלים ארטיקים כיוון שהם מרעננים וזמינים בכל מקום בעונה זו. בואו נעשה סדר במדפי הארטיקים ונכיר אותם לעומק...

להמשך קריאה