logo_header

השמנה וסוכרת מסוג 2 בקרב ילדים

בעשורים האחרונים אנו עדים לעלייה משמעותית בשכיחות השמנת יתר בקרב האוכלוסייה בכלל, ואצל ילדים בפרט. ההשמנה מוגדרת כמגיפה, ויש הרואים בה את המחלה הכרונית השכיחה ביותר בילדים בעולם המערבי. לתופעה זו השפעה רב תחומית על בריאות הציבור ובריאות הילד והמתבגר בתחומים רפואיים, חברתיים ונפשיים.

תופעת ההשמנה משפיעה גם על התפתחות תחלואה וסיבוכים שונים בגיל מבוגר יותר. אבחון מוקדם של עודף משקל ונטייה להשמנה, וקבלת החלטה על התערבות בתהליך הפכו למשימה ראשונה במעלה בחשיבותה ברפואת הילדים המונעת. עם עליית מודעות הציבור לנושא השמנת היתר בקרב ילדים, פונים הורים רבים יותר לייעוץ ולטיפול בנושא.

האם ילדים יכולים לפתח סוכרת מסוג 2?

 
טרם מגיפת ההשמנה, שיעור הסוכרת מסוג 2 בקרב צעירים היה נמוך מאוד ולכן היא קיבלה את השם 'סוכרת מבוגרים'. נכון להיום, ובמקביל לעלייה בשיעורי ההשמנה בקרב ילדים, אנו עדים להתפתחות של סוכרת מסוג 2 בקרב ילדים ובני נוער. בקרב אוכלוסיית הילדים הסובלים מסוכרת סוג 2 - 80% הם בעלי משקל עודף עם השמנת יתר.

השמנת יתר מגבירה את הסיכון לפתח סוכרת מסוג 2 במנגנון של יצירת תנגודת לאינסולין ובנוסף, גם המקום בו נאגר השומן בגוף - עשוי לגרום להבדל בסיכון. השמנה בטנית מגבירה את הסיכון לפתח סוכרת, בהשוואה למי שהשומן שלו מצטבר סביב הירכיים.

חשיבות הגיל

ילדים הסובלים מסוכרת מסוג 2 מאובחנים בדרך כלל בשנות העשרה המוקדמות. סיבה אחת היא שרמת ההורמונים במהלך גיל ההתבגרות מקשה על ניצול יעיל של האינסולין בגוף. התופעה מתרחשת במיוחד אצל בנות, שיש להן בשלב זה, סיכון גבוה יותר מאשר בנים לפתח סוכרת מסוג 2. זו הסיבה שכל כך חשוב לעזור לילדים לאמץ אורח חיים בריא בזמן שהם צעירים.

גורמי סיכון

 
מכיוון שילדים צעירים הסובלים מהשמנה הם בסיכון מוגבר לחלות בסוכרת בבגרותם, חוקרים מהמרכז לבקרת ולמניעת מחלות (CDC) פרסמו הערכה לפיה אחד מכל שלושה ילדים שנולדו במדינה מפותחת בשנת 2000, ככל הנראה, יפתח סוכרת מסוג 2 מתישהו במהלך החיים.

גורמים אלו מגדילים את הסיכון של ילדים לפתח סוכרת מסוג 2:

  •  הימצאות בן משפחה עם סוכרת מסוג 2.
  •  להיוולד לאם עם סוכרת הריון (סוכרת בהריון).
  • נוכחות גורם אחד או יותר הקשורים לתנגודת לאינסולין.

אם הילד סובל מעודף משקל ויש לו שניים מגורמי הסיכון מהמפורטים לעיל, מומלץ לשוחח עם הרופא על בדיקת רמת הסוכר בדם שלו.

מבט אל העתיד

הדרך למנוע את הסוכרת זאת היא באמצעות מעבר לאורח חיים בריא הכולל שינוי תזונתי ופעילות גופנית.

 
חשוב להבין שהטיפול בסוכרת אצל בני נוער חייב להיות עניין משפחתי: בדומה למצב בו יש במשפחה ילד עם עודף משקל, כך גם במצב בו לילד/ נער יש סוכרת (או טרום סוכרת) מומלץ שהשינוי באורח החיים יהיה משותף לכל המשפחה.

כשהאתגר הוא משפחתי, המעבר לאורח חיים בריא הופך לקל ונעים יותר עבור כולם. להלן מספר טיפים להתחלה:

מהפך בארוחות המשפחתיות

  • שתו יותר מים ואל תגישו משקאות ממותקים (גם לא דיאטטים) או מיצי פירות
  • אכלו יותר פירות וירקות – הציעו בכל ארוחה מגוון ירקות ובין הארוחות פירות.
  • הפכו את המזונות האהובים לבריאים יותר (יש מגוון מתכונים ברשת).
  • שתפו את הילדים בהכנת ארוחות בריאות יותר.
  • אכלו לאט - לוקח 02 דקות לפחות להתחיל להרגיש מלא.
  • אכלו ליד שולחן האוכל ,ולא מול הטלוויזיה או המחשב, ובוודאי לא בנוכחות הטלפון הנייד.
  • צאו לקניות על בטן מלאה,  כדי שלא תתפתו לקנות דברים מעבר לרשימת הקניות שלכם.
  • למדו את ילדיכם לקרוא תוויות מזון כדי להבין כמה סוכר יש בכל ממתק (כל 5 גרם פחמימות = 1 כפית סוכר. למשל, אם במעדן שהוא אוהב יש 02 גרם פחמימות, זה שווה ערך ל-4 כפיות סוכר) ואילו מזונות הם הבריאים ביותר. דרך קופות החולים קיימים כיום סיורים בסופר המועברים ע"י דיאטניות וחשובים לכל המשפחה.
  • הוציאו מהבית חטיפים (גם אם אינם מכילים סוכר הם מזיקים כמו המתוקים עם הסוכר). השאירו מגוון מצומצם בכדי שהפיתוי לא יהיה גדול.
  • צרו שיח חדש בבית לפיו כל בני הבית שותפים לאורח החיים החדש של הבית – בית בריא. הסבירו כי מעתה כל אחד יכול לבחור לעצמו את מנת הצ'ופר היומית שלו אך היא מוגבלת ואינה מחליפה ארוחות אחרות.
  • אכלו ארוחות יחד כמשפחה בתדירות גבוהה ככל שניתן. זכרו שהמודל האישי שאתם מהווים לילדכם תקף על אחת כמה וכמה גם בנושא האכילה, ונסו להוות דוגמה אישית לאכילה מאוזנת.
  • אל תתעקשו שהילדים 'ינקו' את הצלחות שלהם. הכרחת ילדים לאכול גוררת מריבות סביב האוכל ועלולה להיות בעלת משמעות שלילית בהמשך.
  • לא מומלץ להגיש  את המנות בכלי הגשה כלליים על השולחן. הגישו לכל סועד מנה בצלחת.
  • תגמלו ילדים בשבחים במקום בממתקים.

קומו והתחילו לזוז

פעילות גופנית מורידה את הסיכון לסוכרת מסוג 2 מכיוון שהיא מסייעת לגוף להשתמש באינסולין בצורה יעילה יותר, ומפ חיתה את התנגודת לאינסולין. עודדו את הילד להגיע ל-06 דקות של פעילות גופנית ביום:

  • שאלו את הילדים אילו פעילויות הם הכי אוהבים, והשתדלו להתמקד בהם.
  • התחילו לאט והגדילו את משך הפעילות ואת הקצב.
  • קחו שיעורי כושר של הורים יחד עם הילדים.
  • הפכו את הפעילות הגופנית למהנה ומשמחת יותר; נסו דברים חדשים.
  • עודדו את הילדים להצטרף לקבוצת ספורט.
  • הגבילו את זמן המסך ללא יותר משעתיים ביום.
  • תכננו טיולים פעילים, כמו טיולים רגליים או אופניים.
  • שתפו את הילדים בפעילויות הבית האקטיביות כמו שאיבת אבק, גירוף עלים, גינון.

ילדים ובני נוער עדיין נמצאים בתהליך גדילה, כך שאם הם סובלים מעודף משקל עדיף שהמטרה תהייה להאט את העלייה במשקל תוך כדי גדילה והתפתחות תקינה. לא מומלץ להכניסם למשטר דיאטה ללא ליווי רפואי ודיאטנית שכן במקום תועלת עלול להיווצר נזק.