logo_header

סגולות הרימון

אכילת הרימון בסעודת ראש השנה הינה מסורת עתיקה, שמסמלת את ההבטחה שלנו לעשיית מעשים טובים בשנה החדשה. את הברכות כמו "שירבו זכויותינו כרימון" וגם "שנהיה מלאים מצוות כרימון" נוהגים לברך בסעודת החג. הרימון הוא גם אחד משבעת המינים, והוא מסמל עבור רבים יופי, שפע ופריון. אבל לא כולם מודעים לסגולותיו הבריאותיות של הרימון, ושלמעשה מדובר באחד הפירות הבריאים ביותר שניתן לצרוך.

מרבית הרכיבים הבריאים של הרימון נמצאים דווקא באזור הקליפה, ולכן עדיף במקרים רבים לסחוט את הרימון, ולשתות אותו כמיץ במקום לאכול את הגרגרים, משום שבתהליך הסחיטה משתחררים אותם רכיבים מהקליפה, וניתן ליהנות מהם בריכוז גבוה הרבה יותר.

 

מהם היתרונות הבולטים של הרימון?

למרות תכולת הברזל הנמוכה של הרימון, הוא נחשב לפי הרפואה המשלימה למחזק דם ולמשפר מצב של אנמיה. ברפואה העממית ממליצים על רימונים לטיפול בזיהומים, כאבי גרון, דלקות פרקים, תולעים וטפילים אחרים במערכת העיכול.

 
בשנים האחרונות גילתה גם הרפואה המערבית את סגולותיו של הרימון. התברר כי הפיגמנטים האדומים שלו הם נוגדי חמצון חזקים ביותר, וככאלה הם עשויים לסייע להילחם בכל אותם חומרים מחמצנים אליהם אנו חשופים מידי יום.

גורמים סביבתיים כמו זיהום אויר, עישון, פיח וחומרי הדברה שונים, מזונות מסוימים וקרינת השמש משפיעים עלינו לרעה בגלל האפקט המחמצן שלהם.

ערכים תזונתיים גבוהים – הרימון עשיר בסיבים, ויטמינים ומינרלים אשר הכרחיים לתפקוד התקין של הגוף. כוס אחת של גרגירי רימון מכילה 30% מתצרוכת הוויטמין C המומלצת ליום, 16% מתצרוכת החומצה הפולית המומלצת, 12% מתצרוכת האשלגן וגם לא מעט סיבים וחלבון. 

מחקרים שנעשו בארץ ובעולם הוכיחו את תכונותיו החשובות של מיץ הרימונים:

  1. נוגדי החמצון המצויים ברימון קרויים פוליפנולים, טאנינים ואנטוציאנינים הינם חומרים פעילים יותר מהחומרים המצויים בין השאר ביין אדום, מיץ אשכוליות, מיץ חמוציות ובתה הירוק.
  2. החומרים הללו הינם נוגדי חומרים מחמצנים חזקים.  הפוליפנולים, לדוגמא, מסייעים לגוף להתגונן בפני גורמי סרטן סביבתיים, כימיקלים שונים וירוסים.
  3. הם מעכבים את חמצון הכולסטרול הרע (LDL).
  4. הם מעכבים את החמצון של הכולסטרול הטוב (HDL), ובכך מאפשרים לו לפעול בצורה אפקטיבית יותר בהוצאת עודפי הכולסטרול מהעורקים.
  5. הם מעכבים את ההצטברות של טסיות הדם ויצירת חסימת עורקים המובילים דם ללב ולמוח.
  6. הם תורמים להורדת לחץ דם אצל הסובלים מלחץ דם גבוה.

 

השפעות אנטי דלקתיות

  • דלקת כרונית היא מבין הגורמים המובילים להתפתחותן של מחלות קטלניות, ביניהן סוכרת מסוג 2 ומחלות מעיים דלקתיות כמו קרוהן. 
  • מחקרים שנערכו הראו כי צריכת מיץ רימון באופן יומיומי יכולה להפחית את הפעילות הדלקתית במערכת העיכול, ואילו חוקרים נוספים מצאו כי חולי סוכרת שצרכו 250 מיליליטר של מיץ רימונים ליום במשך 12 שבועות הצליחו להוריד את מדדי ה- CRP שלהם, שהם מדדים עיקריים לזיהוי תהליכים דלקתיים, ב-32% בממוצע.

 

ערכים קלוריים 

תכולת הסוכר ברימון גבוהה, ולכן מומלץ לאכול אותו במידה. 100 גרם גרגרי רימון (כחצי רימון קטן) מכילים כ-19 גרם פחמימות.

 

מיץ רימונים

 
עפ"י מחקרים שנעשו, שתיית המיץ טובה לבריאות אף יותר מהפרי עצמו, בניגוד לפירות רבים אחרים, זאת משום שבזמן סחיטת הפרי 70% מנוגדי החמצון משתחררים מהקליפה.

למיץ יש כנראה גם השפעות על מערכת החיסון במניעת זיהומים. עם זאת, במיץ הרימונים קיים ריכוז גבוה של חומצה אוקסילית, ולכן אנשים הסובלים מאבנים בכליות צריכים להמעיט בשתייתו.

 

שמן זרעי רימונים

  • שמן זרעי רימונים מכיל למעלה מ-60 אחוז חומצת שומן לינואלית המגבירה את גמישות העור ועשויה להפחית קמטים. צריכת שמן זה חיונית לשמירה על מראה צעיר ורענן.
  • שמן זרעי רימונים מכיל כמות גדולה של אומגה 5, שהיא חומצה שומנית בלתי רוויה, בעלת יכולת אנטי-אוקסידנטית מהגבוהות בטבע.

ולסיום: מתכון מעולה של סלט תפוחים, רימונים וקשיו

  • עלי חסה ועלי בייבי
  • גרעינים של חצי רימון
  • חצי תפוח עץ ירוק חתוך בקוביות ( מומלץ לטפטף עם לימון כדי למנוע השחמה)
  • חופן אגוזי קשיו

לשטוף היטב את העלים הירוקים, לערבב עם קוביות התפוח עץ והרימונים. לתבל עם מלח, שמן זית, מיץ לימון, כפית דבש (לא חובה) ולקשט עם אגוזי קשיו.

 

שתהיה לכם שנה טובה ומלאת הישגים כרימון!

 

מאמרים נוספים

מוצרי חלב – בעד ונגד

מוצרי חלב – בעד ונגד

לאורך שנים נחשבו מוצרי החלב כמזון חיוני ובעל חשיבות רבה בתזונת מבוגרים וילדים. בשנים האחרונות אנו עדים ל"קולות" אחרים היוצאים נגד מוצרי החלב הטוענים לגבי השפעתו השלילית של החלב על הבריאות.

להמשך קריאה