logo_header

סוכרתיים בבידוד

משרד הבריאות החמיר לאחרונה את ההנחיות לבידוד בשל נגיף הקורונה, ועשרות אלפי ישראלים, בין אם חזרו מחו"ל או שנחשפו לנגיף במרחבים ציבוריים, כבר נמצאים בבידוד. 

מהו נגיף הקורונה

הנגיף משתייך למשפחה של נגיפים נשימתיים הגורמים לרוב לתחלואה נשימתית קלה ואולם, נגיפים ממשפחה זו גרמו גם למגפות של זיהומים נשימתיים קשים.

תסמיני המחלה העיקריים כוללים: חום, שיעול, קוצר נשימה וכאבי שרירים.

המלצת משרד הבריאות היא להימנע מהתקהלויות וממגע עם אנשים ששבו מכל יעד בחו"ל, מגע עם אנשים החווים תסמינים של המחלה, או אנשים החשודים כחולים. כך או כך, נראה כי סוכרתיים רבים יאלצו לשהות בבידוד, לעבוד מהבית ובכלל, לנקוט במשנה זהירות. הסיכון הינו בעיקר לבני 06 ומעלה,ולאלו הסובלים ממחלות רקע כרוניות (כגון מחלות לב, סוכרת לא מאוזנת, יתר לחץ דם לא מאוזן, מחלות נשימתיות או דיכוי חיסוני).

מה מומלץ לסוכרתיים השוהים בבידוד?

הבידוד עלול להיות, ובכן... משעמם. שהייה לבד במתחם סגור במשך שבועיים היא חוויה מורכבת. חוסר הוודאות וחוסר התעסוקה עלולים לעורר תחושות של מתח ואי שקט, מחשבות פסימיות וכמובן חרדה. איך ניתן להקל על תחושות אלו?

ראשית, נסו לשמור על אורח חיים בריא ומאוזן ככל שניתן – באופן דומה לזה המומלץ לכם ללא קשר לבידוד. לדוגמא:

 הקפידו על שגרת יום - על סדר יום קבוע ועל ארוחות מסודרות. בזכות התקשורת האלקטרונית אין בעיה  היום לרובנו לעבוד מהבית. כך יופחתו תחושות הניתוק והשעמום.

תזונה מאוזנת ובריאה - אתם ממילא בבית, כך שהתירוצים של לחץ בזמן, פקקים, יום עמוס בישיבות וכן פחות רלוונטיים. נסו להימנע מצריכה מיותרת של מזונות ריקים - ממשקאות קלים, מאפים וחטיפים מוכנים. יש לכם יותר זמן לתכנן את המשלוחים מהסופר, להכין ארוחות מגוונות, לאכול ירקות ופירות וכל מה שיעזור לכם לשמור על רמות סוכר מאוזנות. יש לכם הזדמנות למלא את המקרר בפירות ובירקות, לבשל ולאכול כל יום ארוחות מאוכל טרי.

אחד היתרונות הנוספים - מכיוון שנחסכת מכם הנסיעה בפקקים, יש לכם אפשרות לישון יותר. נסו להימנע גם צריכה מוגזמת של קפאין ולשמור על תזמון שינה קבוע.

ארוחות מסודרות - מומלץ לשמור גם כשאתם בבית על זמני ארוחות קבועים, ולהימנע מאכילה בין הארוחות, גם אם אתם משועממים מול המסך. בכלל, נסו להימנע מאכילה מול הטלוויזיה או תוך כדי קריאה. מכיוון שאין סדר יום אידיאלי שמתאים לכולם, ויש להתחשב גם בטיפול התרופתי לסוכרת - במידה וניתן טיפול כזה, ואם יש תרופות שמחייבות ארוחת ביניים, הקפידו גם עליה. 

לסוכרתיים הנמצאים בתפקוד נמוך או כאלו הנמצאים בסיכון לתת תזונה: מומלץ להצטייד במזון שאינו דרוש הכנה מיוחדת, ומכיל חלבונים וערכים תזונתיים חיוניים - לדוגמא שימורי טונה (חלבון), שימורי קטניות (כגון שעועית, חומוס) וכמובן גלוצרנה, שיכול להוות תחליף ארוחה לסוכרתיים.

פעילות גופנית קבועה - פעילות גופנית, גם אם היא נעשית בחדר סגור ומבודד, תתרום לתחושת החיוניות ולמצב הרוח. ברשת יש לא מעט סרטונים המציגים תרגילים לביצוע בחדר – כמו תרגילי פילאטיס, כוח ועיצוב, ואפילו שיעורי זומבה, ריצה או אגרוף מול האקס בוקס. נסו להקדיש לפחות 03 דקות ביום לאימון גופני. גם תרגילי נשימה והרפיית שרירים מומלצים מאוד.

התמודדות משפחתית – הסבירו לילדים כי הבידוד אינו מעיד בהכרח על סכנה אלא מהווה צעד מניעתי ואחראי הנוגע לשמירה על בריאותם.

אם אין באפשרותנו להיפגש עם בני המשפחה המבוגרים, כמו סבא וסבתא: מומלץ להקפיד על שיחות וידאו משותפות, כדי להמשיך לייצר שיגרה ותחושת יחד, ולהקטין את תחושת הגעגוע.

אם הילדים הם הנמצאים בבידוד, חשוב לתת לגיטימציה גם לתחושות של פחד ודאגה, ולעזור לילדים לשתף במחשבות וברגשות שלהם, לעזור להם לשמור על קשרים חברתיים דרך הטלפון, ולשמור על קשר עם הצוות החינוכי – כדי שהילדים יוכלו לקבל חומרי לימוד דרך ערוצי המדיה.

ילדים זקוקים לגבולות ולסדר מצד אחד, ולחופש תנועה מצד שני. חשוב לנסות לשמור על גמישות, אך להקפיד ככל שניתן על סדר יום קבוע. כמו כן, להפחית צפייה בחדשות הקשורות בקורונה. צפייה ממושכת עלולה להציף תחושות פחד וחרדה.

אפשר גם לתת לילדים תפקידים שונים בבית באופן מותאם לגילם, כדי לתת להם חוויה של שליטה – כמו קיפול כביסה, סידור המשחקים וכדומה.

פעילויות נוספות לשעות הפנאי-

נצלו את הזמן לכל התחביבים שבדרך כלל אין לכם זמן אליהם, ולא- לא מדובר בהשלמות צפייה בנטפליקס. לדוגמא:

  • נצלו את זמן הבידוד להרכבת פאזל ענק ­(בקשו מבני המשפחה או מחברים שירכשו אחד עבורכם ויניחו על מתחם הדלת).
  • לקריאת ספרים- ניתן להוריד ספרים לטאבלט דרך אפליקציות קריאה שונות, אך הקפידו לחטא את הטאבלט פעם ביום.
  • בחרו נושא שמעניין אתכם והעמיקו בו, עם סרטונים, הרצאות מקווננות, מאמרים, ספרים ועוד.
  • הקפידו לשוחח לפחות פעם ביום עם אנשים מחוץ לבית. עדכנו אותם לשלומכם, בקשו חומרי מזון או שעשוע ושמעו על המתרחש מוץ לכותלי ההסגר. קשר שוטף מאפשר תחושת נורמליזציה לשוהים בבידוד.
  • אם נשאר לכם כוח/ חשק- נצלו את הזמן לסידור וארגון הבית, בין אם מדובר בנקיונות שלפני החג, או בסידור תמונות באלבום התמונות שלכם.

תרופות

ניתן לחלק את הרשימה להמלצות לכל מי שנמצא בבידוד, ולרשימה לסוכרתיים.

ברשימה ה"רגילה" – מומלץ לרכוש תרופות נגד חום, תרופות נגד צינון (הקורונה עלולה לפגוע בדרכי הנשימה), בסוכריות מציצה לכאב גרון , בסירופ נגד שיעול, באלכוהול 07% המיועד לחיטוי משטחים וכמובן במדחום.

לסוכרתיים - מומלץ שהמוצרים הבאים יהיו בהישג יד:

גלוקוז זמין בטבליות או בנוזל.

מקלוני דקירה, כולל מקלונים לבדיקת קטונים במידת הצורך, וכמובן -מדי סוכר.

מזרק גלוקגון - למי שזקוק לאינסולין מספר פעמים ביום.

חשוב להקפיד למדוד את ערכי הסוכר בצורה רציפה, גם אם אתם בבית ומצליחים לשמור על סדר יום מאורגן.

וכמובן - אם במהלך הבידוד יתפתחו תסמיני מחלה יש לייצור קשר טלפוני עם המוקד המשותף למד"א ולקופות החולים (טלפון 101), לקבלת הנחיות.

זכרו – חשוב מאוד לשמור על פרופורציות, רוח טובה והומור. ככל שתשמרו על תגובות רגשיות מאוזנות ועל תפריט בריא, גם רמות הסוכר שלכם יישארו מאוזנות.

 

ליטל סמואל-לוי, דיאטנית קלינית בגפן מדיקל

 

 

מאמרים נוספים

איך נזהה את הרגעים הקריטיים לפני שניפול?

איך נזהה את הרגעים הקריטיים לפני שניפול?

במצבים המחייבים אותנו לעשות שינוי באורח החיים, אנו מעדיפים לשלב את השינוי כך שיתאים לסגנון החיים הקבוע שלנו, ונרתעים מלהפעיל אותם כסדרת טקטיקות מכאיבות שיש להן נקודת התחלה ויעד סופי. למרות שזה מאוד מפתה להסתער בכל הכוח על פרויקט כמו "דיאטה כסאח", ולמרות שאנחנו מכירים בכך , מסתבר שזה לא מוביל לתוצאו

להמשך קריאה
איזון הסוכרת
כדי לשמור על איזון ברמות הסוכר, על הסוכרתיים לשלוט על ה-CBA

">

CBA - יעדי מטרה ככלי לאיזון הסוכרת

כדי לשמור על איזון ברמות הסוכר, על הסוכרתיים לשלוט על ה-CBA

להמשך קריאה

ספירת פחמימות בעידן התזונה המותאמת אישית 

האם יש דבר כזה הדיאטה האולטימטיבית?

להמשך קריאה