logo_header

על סוכרת וקורונה

כמה מילים על נגיף הקורונה:

שמו הרשמי של נגיף הקורונה לפי ארגון הבריאות העולמי הוא 2-Voc-SRAS, ושם המחלה  הוא 91-DIVOC. במהלך דצמבר 9102 הוא החל לגרום לתחלואה בדלקת ריאות בעיר ווהאן אשר במחוז חוביי במרכז סין. והתפשט במהירות בסין וברחבי העולם. ב-11 במרץ הכריז ארגון הבריאות העולמי על הקורונה כמגיפה עולמית.

נכון לכתיבת שורות האלו נדבקו בנגיף יותר מחצי מליון איש בעולם, וכ-000,4 איש נדבקו בישראל.

רמת ההדבקה של הנגיף דומה לזו של השפעת, והתסמינים דומים אף הם: חום, שיעול וקוצר נשימה. רוב החולים מפגינים תסמינים כעבור כשבוע ימים, ואצל אחרים הם יופיעו מאוחר יותר, בטווח של עשרה ימים עד שבועיים.

פרופ' חוליו ויינשטיין, מנהל יחידת הסוכרת בבי"ח וולפסון, ורופא סוכרת בכיר ממרכז CMD למצוינות בסוכרת מסביר:  "הסוכרת, שבאה לידי ביטוי בהשפעה על אברים חיוניים בגוף, דוגמת הלב והכליות, הופכת להיות אפילו מסוכנת יותר בימים הללו של התמודדות עם נגיף הקורונה.

אין לקורונה טיפול כיום, ולכן אנחנו צריכים לנהוג במשנה זהירות ובייחוד כאשר מדובר בבני הגיל השלישי ומעלה".

למי נגיף הקורונה מסוכן במיוחד?

מהנתונים הסטטיסטיים נראה כי בני 06 ומעלה, ומי שסובלים מחלות רקע כרוניות כמו מחלות לב, סוכרת, לחץ דם גבוה, מחלות ריאה, סרטן וכן מי שסובל מדיכוי חיסוני נמצאים בסיכון מוגבר. לכן, מי שמצוי בקבוצות סיכון הללו נדרש להקפיד במיוחד על כללי הבטיחות שפרסם משרד הבריאות, ולהפחית ככל הניתן יציאות מן הבית. החדשות הטובות הן שככל הידוע עד היום סוכרתיים לא נוטים להידבק יותר בנגיף הקורונה, וההמלצה היא להמשיך בשגרת חיים מבחינת ניהול המחלה במקביל למילוי אחר הנחיות משרד הבריאות.

מהן הפעולות הבסיסיות להגנה מפני הקורונה?

  • שטיפת ידיים- ובמשפט אחד - ידיים נקיות=פחות קורונה.
  • שמירת מרחק של 2 מטר לפחות.
  • המנעות ממגע באף, בפה ובעיניים.
  • שמירת הגיינה מירבית.

על סוכרת, חרדה וקורונה

גם בלי הקורונה, סוכרתיים נוטים לסבול מלחץ וחרדה יותר מאנשים אחרים. סוכרתיים אחראים לניהול הסוכר בדם, משימה מאתגרת גם בימים רגילים. דאגת יתר, לחץ וחרדה עלולים אף הם להעלות את רמות הסוכר, ועל כן חשוב במיוחד בימים אלו לערוך מעקב ולהקפיד על ניטור רמות הסוכר באופו קבוע לאורך כל שעות היממה.

אכילה מרובה או לא סדירה, לפעמים כאמצעי הרגעה לחרדה, עלולה להשפיע לרעה על איזון הסוכרת ולגרום לעלייה במשקל, וכך גם ההפחתה במידת הפעילות הגופנית, שהיא פועל יוצא להגבלות על התנועה והיציאה מהבית.

כמו כן – השהייה בבידוד אינה מאפשרת קניית מזון או רכישת תרופות באופן עצמאי או מיידית, לכן חשוב לדאוג מראש לכמות מספקת של מזון טרי ותרופות דרושות לטווח הקרוב , ובמקרה הצורך להפעיל חברים ובני משפחה.

פעילות גופנית בימי הקורונה

פעילות גופנית, גם אם היא נעשית בבית, יכולה לתרום הרבה לתחושת החיונית ולמצב הרוח. ברשת קיימים כרגע עשרות סרטונים חדשים לאימונים בבית מכל הסוגים החל מאימונים אירוביים ועד יוגה שניתן לבצע ללא אביזרים בסלון הביתי. נסו להקדיש לפחות 03 דקות ליום לאימון גופני, ותחושת החיוניות תשתפר במקביל לשיפור ברמות הסוכר

המלצות תזונתיות לשמירה על איזון רמות הסוכר בימי הקורונה:

1.להיצמד במידת האפשר למסגרת הארוחות המסודרות שקיבלתם מהדיאטנית – שמותאמת לכם אישית הן מבחינת הצרכים התזונתיים והן מבחינת הטיפול בסוכרת.

2.חשוב לשמור על משקל גוף בריא ולהימנע מעלייה או מירידה קיצונית במשקל.

3.חשוב לדאוג למזון בריא בבית- ירקות ופירות, קטניות, שקדים ואגוזים ומקורות דלי שומן של חלבונים כמו מוצרי חלד, דגים, ביצה עוף והודו

4.מומלץ לשים לב לחלוקה מתאימה של פחמימות בכל ארוחה בהתאם לטיפול התרופתי שלכם או האינסולין, כדי להימנע ממצבים של היפרגליקמיה או היפוגליקמיה. כמו כן כדאי לרענן את הידע לגבי מזונות עשירים בפחמימות.

5.יש להיזהר מאכילה מרובה של ממתיקים מלאכותיים, מוצרי דיאט המכילים פחמימות וגורמים לעתים לעלייה ברמות הסוכר

6.להפחית במידת האפשר צריכה של מוצרי מזון מעובדים, העתירים סוכר, מלח, נתרן ושומן רווי.

7.להקפיד על שתייה מספקת של נוזלים, למרות שאנחנו בבידוד בבית ולא תמיד מרגישים תחושת צמא. הכליות הן איבר שעלול להיפגע מאוד ורגיש מאוד להתייבשות.

8.טיפול בהיפוגליקמיה - כשרמות סוכר נמוכות מ- 07 מ"ג/ד"ל, מומלץ לפעול לפי כללי ה- 51: במידה ורמת הסוכר מתחת ל- 07 מ"ג /ד"ל יש לצרוך 51 גר' גלוקוז זמין (בטבליות או בנוזל), או 3 כפיות סוכר / חצי כוס מיץ או כף דבש השווים ל- 51 גר' גלוקוז.
51 דקות לאחר הטיפול לבדוק שוב את רמת הסוכר בדם. אם הרמה עדיין מתחת ל 07 מ"ג / ד"צ יש לחזור על הטיפול הראשוני כלומר מנה נוספת של 51 גר' גלוקוז .

יש לזכור! כי תיקון היפוגליקמיה ע"י אכילת דברי מתיקה אינה גורמת לעלייה מהירה של ערכי הגלוקוז ואף עלולה לגרום לעלייה מוגזמת בערכי הגלוקוז מאוחר יותר ולהשמנה.

פרופ' חוליו ויינשטיין ממליץ לסוכרתיים בני הדור השלישי לנקוט בצעדים הבאים:

  • מבוגרים צריכים שלא לצאת מהבית ולהיכנס לבידוד מוחלט במידת האפשר. הבעיה עם הנגיף היא שאנשים יכולים להדביק אחד את השני מבלי לדעת שהם כלל נושאים אותו.
  • לא להיפגש כלל עם מבקרים ובייחוד עם הנכדים/ ילדים, אצלם המערכת החיסונית טובה ויעילה, והם יכולים לשאת את הנגיף ולהבריא מבלי שידעו כלל שהם חולים.
  • ללא ספק- אנשים שהסוכרת שלהם אינה מאוזנת פגיעים יותר גם במערכת החיסונית שלהם בהשוואה לאלו המאוזנים. ואצלם ההקפדה חשובה אף יותר - בבית קל יותר לאכול נכון, ליטול את הטיפול התרופתי הקבוע, לבדוק את מדדי הסוכר ולהרבות בשתייה.
  • גם בבית לבצע  פעילות גופנית כלשהי,  אפילו בישיבה.

לסיום: שמירה על תזונה נכונה ופעילות גופנית, בהתאמה לטיפול התרופתי ולפי המלצות הצוות הרפואי והדיאטנית יעזרו לשמור על איזון הסוכרת גם בימי קורונה.

ליטל סמואל-לוי, דיאטנית קלינית בגפן מדיקל

 

 

מאמרים נוספים

זוגיות וסוכרת – החיים בשניים

זוגיות וסוכרת – החיים בשניים

לא פעם אני שומעת מאנשים: "אני מבקש מבן/בת זוגי להצטרף אלי לשיחה עם הרופא, כי לא הכול אני שומע ולא הכול אני קולט תוך כדי הפגישה". השלב הראשון בהתמודדות עם גילוי הסוכרת הוא למידת מידע חדש ועיבודו. מסתבר שטובים השניים מן האחד, במיוחד כאשר המטופל נמצא במצב רגשי סוער, בחרדה מהאבחון 

להמשך קריאה
נשימה עמוקה: התמודדות  עם לחץ נפשי באמצעות אימון

נשימה עמוקה: התמודדות עם לחץ נפשי באמצעות אימון

אולי נראה כי אנו עומדים בפני רגיעה לטווח ארוך, אבל מי שהיה נתון בלחץ, מסיבות שונות, אינו יכול להירגע ב"לחיצת כפתור". היציאה מלחץ היא תהליך. אנו מביאים לכם מספר טיפים שיסייעו לכם להתמודד עם מצבי לחץ.

להמשך קריאה
סוכרת ופעילות גופנית

סוכרת ופעילות גופנית

פעילות גופנית היא אחת הדרכים היעילות ביותר למנוע סוכרת או לשפר את מצב בריאותם של הסוכרתיים. אבל איזו פעילות גופנית מומלצת? למשך כמה זמן? באיזו עצימות? מהי התדירות הרצויה? חשוב להבין כי פעילות גופנית עלולה גם לסכן אנשים סוכרתיים במקרים מסוימים. כדי למזער את הסיכון חשוב להקפיד על ההנחיות שלהלן.

להמשך קריאה