logo_header

פירות יבשים - האם מומלץ לסוכרתיים?

מלבד הנטיעות המפורסמות של ט"ו בשבט, חג זה מלווה במנהג נוסף - אכילת פירות יבשים. יש נטייה לייחס לפירות היבשים תדמית בריאה, אך חשוב לדעת שבתהליך הייבוש מוספת אל הפירות כמות מאוד גדולה של סוכר, דבר שהופך אותם ממאכל בריא לממתק לכל דבר ולכן פחות מומלץ לסוכרתיים. עם זאת, במסגרת תפריט מאוזן, אם צורכים כמות קטנה של פירות יבשים שרמת הסוכר בהן אינה גבוהה כמו בשילובים הנכונים, ניתן לאכול מהם במידה, מבלי להקפיץ באופן משמעותי את רמות הסוכר בדם.

בכתבה הבאה נעשה לכם סדר באיזו צורה עדיף לאכול מהפירות היבשים וממה מומלץ להימנע.

כמה סוכר מסתתר בפירות היבשים?

פירות יבשים אמנם מכילים ברובם אשלגן וסיבים תזונתיים חיוניים שמסייעים לעיכול, אך כמות סוכר שבהם גבוהה ועומדת על פי 4-3 מכמות הסוכר בפירות טריים, שגם בהם מסתתר לא מעט סוכר (כ-3-6 כפיות סוכר בפרי טרי, תלוי בגודלו ובסוגו). הסיבה לכך היא שפירות יבשים עוברים תהליכי ייבוש תעשייתיים בחום גבוה המוציאים מהם את הנוזלים ולכן סוכר הפירות הטבעי שלהם מרוכז יותר.

פירות טריים לעומתם, מכילים יתרונות תזונתיים רבים, אם נשים את כמות הסוכר בצד. יש בהם סיבים תזונתיים ואף קיימים בהם ויטמינים ומינרלים הטובים לגופינו, כמו ברזל, סידן ואשלגן. מנגד, לפירות יבשים מוספים כימיקלים שונים המפחיתים את הערכים התזונתיים שבהם (למשל, טובלים אותם בתחמוצת גופריתית למניעת השחרה) ולכן נחשבים לפחות בריאים.

אז איך בכל זאת ניתן לצרוך פירות יבשים במידה ואני סוכרתי?

אם אתם מעוניינים לקיים את המנהג של אכילת פירות יבשים, אך חוששים מהשפעה על רמות הסוכר – יש לנו כמה טיפים עבורכם איך לצלוח את ט"ו בשבט:

מומלץ מאוד לקנות את הפירות היבשים במארז ולא במשקל, כדי שתוכלו לראות את רשימת המרכיבים. הכי חשוב - להעדיף פירות יבשים ללא תוספת סוכר (מעבר לסוכר שקיים כבר בפרי ממילא) וללא תוספת חומרים משמרים מסוגים שונים או אורגניים. בדרך כלל נמצאים בחנויות טבע.

בדקו את האינדקס הגליקמי - האינדקס הגליקמי הוא מדרג מזון פחמימתי בסולם של 0-100, בהתאם לאופן שבו הוא משפיע על רמות הסוכר בדם. מזונות שמתעכלים מהר מאוד ובעלי אינדקס גליקמי גבוה יותר (מעל 75) גורמים לזינוק חד ברמות הסוכר בדם. בהשוואה לממתקים, עוגיות או מזונות פחמימתיים ממותקים אחרים, פירות מכילים סיבים תזונתיים, ולכן הם משפיעים פחות על רמות הסוכר בדם ובעלי מדד גליקמי נמוך יותר. אם מסתכלים על מגוון הפירות היבשים –

אלו הם הסוגים בעלי אינדקס גליקמי נמוך ולכן מומלצים יותר לצריכה:

  • תפוחים יבשים, בעלי אינדקס גליקמי 29
  • משמשים יבשים – בעלי אינדקס גליקמי 30
  • שזיפים מיובשים, בעלי אינדקס גליקמי 38
  • אפרסקים מיובשים, בעלי אינדקס גליקמי 35
 
שילוב של כמה אגוזים או שקדים לא קלויים יחד עם הפרי היבש מסייעים בהאטה של ספיגת הסוכר ולפיכך ממתנים את התגובה הגליקמית (עליית הסוכר) לאחר הארוחה. כמובן שהדבר שישפיע ביותר על התגובה של רמת הסוכר הוא סך כל הכמות שאוכלים מהפרי.

אל תגזימו עם הכמות 1-2 יחידות של פרי יבש קטן מספקים כמות סוכר לא מבוטלת, שמשתווה אצל חלק מהאנשים לכמות הפחמימות המומלצת בארוחה שלמה. שאתם צורכים פירות יבשים שלבו איתם מאכל מסורתי נוסף של ט"ו בשבט – אגוזים. זאת מאחר ואגוזים עשירים בסיבים תזונתיים, שומן בריא ונוגדי חמצוןותורמים להגברת תחושת השובע ולשליטה טובה יותר על כמויות המזון שנאכל. עבור סוכרתיים, האגוזים מסייעים למנוע עלייה מהירה ברמות הסוכר בשילוב עם מאכלים אחרים, מכיוון שהשומן שהם מכילים עוזר לתהליך העיכול להיות איטי יותר וכך גם העלייה ברמות הסוכר תהיה איטית יותר. חשוב לומר גם כי לאגוזים ערך קלורי גבוה יחסית ולכן מומלץ בכמות מדודה לאנשים עם עודף משקל או השמנה.

כשמגישים פירות יבשים בתור כיבוד – אוכלים מהם יותר. לכן, כדי למנוע זאת, ניתן לשלבם בתוך ארוחה בריאה כדוגמת סלט ירוק. חלקו את הפירות היבשים לכמות קטנה והוסיפו מהם כף אחת או שתיים בתוך הסלט. כך, עדיין תוכלו להנות מאכילתם, תוך צריכה קטנה יותר ושילוב עם מזון בריא ועשיר בסיבים, שימתן את ההשפעה שלהם.

מומלץ לבחור בפירות יבשים אורגניים, שלא מכילים חומרים משמרים, מאחר שחלקם מכיל שמן וצבעי מאכל מלאכותיים, שאינם מומלצים לצריכה. לכן יש להעדיף פירות עם רכיבים וצבעי מאכל טבעיים גם אם המראה שלהם פחות "מגרה" בצבעוניות שלו (לדוגמא משמש יבש רגיל שהוא בצבע כתום זרחני לעומת משמש אורגני שהוא בצבע חום).

נסו למזער נזקים – פעילות גופנית מסייעת לשריפת קלוריות ולהורדת רמות הסוכר בדם. כך שגם אם אכלתם כמות גדולה של פירות יבשים – ניתן לבצע פעילות גופנית לפני/אחרי האוכל ובכך לסייע בהפחתת רמת הסוכר.

והכי חשוב – להיות במעקב אחר רמות הסוכר בזמן הארוחה ולאחריה. לסוכרתיים מומלץ להבין איך משפיעים הפירות היבשים שהם אוכלים על רמות הסוכר. מערכת לניטור סוכר רציף ללא דקירות (כדוגמת פריסטייל ליברה) מסייעת לעקוב באופן רציף אחר שינוי ברמת הסוכר לאחר האכילה, גם אם הכמות שנאכלה היא קטנה. בצורה זו ניתן לדעת כמה אפשר לצרוך מבלי לגרום לעלייה חדה.

 

לסיכום, חשוב להתייחס לפירות היבשים בזהירות ולהקפיד על מנות קטנות בגלל כמות הסוכר הגבוהה שהם מכילים. בכל מקרה, במידה ויש לכם ספק כיצד ובאיזה אופן לשלב את צריכתם בתפריט שלכם רצוי להיעזר בדיאטנית קלינית מוסמכת. כפי שצוין, מומלץ להעדיף אכילת אגוזים על פני פירות יבשים, שכן יש בהם יותר ערכים תזונתיים ופחות סוכר או לשלב פרי יבש בעל אינדקס גליקמי נמוך עם מעט אגוזים. שילוב של פירות יבשים ואגוזים הוא בסיס טוב להכנת סלטים חגיגיים, כך שניתן עדיין לקיים את מנהגי החג וליהנות מט"ו בשבט בריא, טעים ומאוזן.

מאת ליטל סמואל לוי, M.Sc דיאטנית קלינית ומנהלת מרקט אקסס בגפן מדיקל

הצהרת בריאות

מאמר זה מספק מידע כללי ודיונים על בריאות ונושאים קשורים. המידע והתכנים האחרים המסופקים במאמר זה, או בחומרים מקושרים כלשהם, אינם מיועדים ואין לפרשם כייעוץ רפואי, ואינם מהווים תחליף להתייעצות או טיפול רפואי מקצועי. הדעות וההשקפות המובעות במאמר ובאתר זה אינן קשורות לדעות של אף גורם אקדמי, בית חולים, פרקטיקה רפואית או מוסד אחר.

מאמרים נוספים

לקראת חופשת הקיץ - איך לשמור על המשך שיגרה

לקראת חופשת הקיץ - איך לשמור על המשך שיגרה

כאשר מדברים על חופשת הקיץ, אנחנו יוצאים מתוך הנחה שבימי השבוע הרגילים, אתם כבר נמצאים במודעות מלאה לצורך בשיפור איכות החיים שלכם, אתם מזהים את הרגעים הקריטיים בחייכם שדורשים תשומת לב מיוחדת, עובדים על שינוי הרגלים, יש לכם הערכה ברורה של היכולות שלכם, והבנה טובה כיצד הסביבה הקרובה אליכם משפיעה עליכם בשמירה על אורח חיים בריא.

להמשך קריאה
"סיר הלחץ" של סדר פסח
בואו נשים את הדברים על "שולחן הסדר". מלבד היותו חג האביב, החירות ופסק זמן ארוך יחסית מהלימודים והעבודה, פסח ככל החגים ואף באופן מיוחד, מהווה מקור למתחים ולחץ. כידוע, מתח נפשי הינו מזיק לבריאות, בין היתר לרמות הסוכר שלנו.

">

"סיר הלחץ" של סדר פסח

בואו נשים את הדברים על "שולחן הסדר". מלבד היותו חג האביב, החירות ופסק זמן ארוך יחסית מהלימודים והעבודה, פסח ככל החגים ואף באופן מיוחד, מהווה מקור למתחים ולחץ. כידוע, מתח נפשי הינו מזיק לבריאות, בין היתר לרמות הסוכר שלנו.

להמשך קריאה
4 כוסות: מה יעשו הסוכרתיים בליל הסדר?
אחת המצוות בפסח היא שתיית ארבע כוסות של יין, אך מה עושים עם זה חולי סכרת בליל הסדר? כיצד ניתן לשתות יין בצורה אחראית?

">

4 כוסות: מה יעשו הסוכרתיים בליל הסדר?

אחת המצוות בפסח היא שתיית ארבע כוסות של יין, אך מה עושים עם זה חולי סכרת בליל הסדר? כיצד ניתן לשתות יין בצורה אחראית?

להמשך קריאה