logo_header

הכינו גופכם לאביב: כל מה שכדאי שתדעו לקראת שינויי מזג האוויר

הכינו גופכם לאביב: כל מה שכדאי שתדעו לקראת שינויי מזג האוויר

בעונות המעבר ובמיוחד באביב ניתן לראות הרבה אנשים הסובלים מאלרגיות שונות, כמו כן, סימפטומים כמו כאבים נוירופתיים בסוכרתיים יכולים להחמיר בשינויי מזג האוויר. כדי להקל על סימפטומים אלו, מומלץ לחזק ולשמור על הגוף בחורף ולהתאים את צריכת המזון והלבוש שלנו לפי שינויי מזג האוויר המשתנים יום יום באביב.

האדם הינו מיקרוקוסמוס של היקום, כדור הארץ, הטבע וכל המעגלים הסובבים אותנו. על פי הספר העתיק של הקיסר הצהוב (Huang Di Nei Jing) אשר ככל הנראה נכתב במאה הראשונה לספירה, על מנת לשמור על בריאותינו חשוב להקשיב לחוקי הטבע, לפיכך על האדם להתאים את אורח חייו ואת פעילותיו השונות בהתאם לעונות השנה, בעונות הקיץ והאביב חשוב להיות פעיל יותר, לטייל בחוץ, לקום מוקדם ולנצל רבות את אור השמש, לעומת זאת בעונות החורף והסתיו, עונות המסמלות התכנסות פנימה ופעילות מתונה יותר בחוץ.

הרפואה הסינית מדגישה את חשיבות מניעת מחלות. בכתבים הקלאסיים אשר נכתבו לפני אלפי שנים נמצאות הנחיות רבות לקיום אורח חיים בריא, מתוך ההבנה שעדיף למנוע מחלה מאשר לרפא אותה.

 
דרך ההסתכלות על הטבע, ניתן להבין את הכוחות הפועלים בו. ניתן להקביל את המנגנונים הפועלים בגוף האדם למנגנונים המקיימים את חוקי הטבע בטבע, כשהשאיפה הינה להתאים את עצמנו לחוקי הטבע. כל עונה מביאה עימה אקלים שונה וחשוב להתאים את גופנו ובכך לשמור על אורח חיים מאוזן בטבע משתנה סביבנו. על ידי התאמת גופנו לעונה נוכל לחזות כיצד להכין את גופנו לעונה הבאה.

עונת האביב, מתאפיינת בפריחה, נביטה, צמיחה והבשלת פירות. זאת עונה של התחדשות, התחלות חדשות. בעונת האביב החיות מקיצות משנת החורף שלהן, מעמידות צאצאים והעולם כולו פורח ומתחדש. זה קורה אחרי החורף, אחרי ההתכנסות שלנו ושל הטבע, "אגירת כוחות" שאנו צריכים לעשות בעונת החורף. אם נתבונן על גוף האדם, נראה תהליכים מקבילים, האביב והקיץ מתאפיינים בהרבה תנועה ועשייה, בהן אנו מנצלים את שעות האור הרבות לפעילויות מגוונות.

יחד עם זאת, בעונת המעבר ובמיוחד באביב ניתן לראות הרבה אנשים הסובלים מאלרגיות שונות, כמו כן, סימפטומים כמו כאבים נוירופתיים בסוכרתיים יכולים להחמיר בשינויי מזג האוויר המגיע בעונות המעבר. לכן בכדי להקל על סימפטומים אלו, מומלץ לחזק ולשמור על הגוף בחורף ולהתאים את צריכת המזון והלבוש שלנו לפי שינויי מזג האוויר המשתנים יום יום באביב.

מזון המומלץ לאכול בעונת האביב הינו: מזונות ותבלינים חריפים, חמוצים ומעט מתוקים כגון: ג'ינג'ר טרי, קימל, בזיליקום, שומר, שמיר, בצל ירוק, עירית, רוזמרין ועלי דפנה. נבטים מסוגים שונים, עלים ירוקים טריים, המבטאים את צמיחתו ופריחתו של הצמח בעונת האביב מתאימים לגופנו בעונה זו.

מכיוון שעונת האביב קשורה בהתחדשות ופריחה, מומלץ לאנשים הסובלים מלחץ דם גבוה, עודף שומנים בדם, עודף משקל, עייפות, סוכרת, דלקות פרקים ועוד, לבצע ניקוי של הגוף (חשוב לעשות זאת בתאום עם איש מקצוע מוסמך, כך שהתזונה תהיה מותאמת לכל אדם לפי צרכיו) מזונות נפוצים בתהליך ניקוי הגוף: שעועית מש, סלרי, מלפפון, חסה, אצות, טופו, דוחן, מזונות העשירים בכלורופיל (עשב חיטה, עשב שעורה, אצה ירוקה – כחולה, אצת כלורלה) סלק ופטריות.

שיטות ההכנה המומלצות: הכנת המזון צריכה להיות קצרה ופשוטה, הקפצה ואידוי של המזונות.

הנבטת זרעים, קטניות ודגנים. כיצד מנביטים?

משרים את הקטנייה שברצוננו להנביט במשך 12-24 שעות בקערת מים, מניחים במסננת ומרטיבים את הזרעים מספר פעמים ביום, לכל זרע יש הוראות מעט שונות, מומלץ לעיין בשיטה לפני ההכנה. את המזון המונבט ניתן להקפיץ קלות במחבט או לאכול אותו חי.

מאת נדב סגמן, מומחה לרפואה סינית, מרכז DMC  לטיפול בסוכרת

 

מאמרים נוספים

בעולם המהיר שבו אנו חיים, רבים מאיתנו צורכים מזון בהתאם למסגרת הזמן שלנו. צריכת המזון משתנה בשל עומס משימות ובשל אילוצי זמן הקשורים למחויבויות אישיות ומקצועיות, שמשפיעה כמובן על בריאותנו

">

התחלות חדשות הקשורות לשינוי הרגלי האכילה

בעולם המהיר שבו אנו חיים, רבים מאיתנו צורכים מזון בהתאם למסגרת הזמן שלנו. צריכת המזון משתנה בשל עומס משימות ובשל אילוצי זמן הקשורים למחויבויות אישיות ומקצועיות, שמשפיעה כמובן על בריאותנו

להמשך קריאה
"סיר הלחץ" של סדר פסח
בואו נשים את הדברים על "שולחן הסדר". מלבד היותו חג האביב, החירות ופסק זמן ארוך יחסית מהלימודים והעבודה, פסח ככל החגים ואף באופן מיוחד, מהווה מקור למתחים ולחץ. כידוע, מתח נפשי הינו מזיק לבריאות, בין היתר לרמות הסוכר שלנו.

">

"סיר הלחץ" של סדר פסח

בואו נשים את הדברים על "שולחן הסדר". מלבד היותו חג האביב, החירות ופסק זמן ארוך יחסית מהלימודים והעבודה, פסח ככל החגים ואף באופן מיוחד, מהווה מקור למתחים ולחץ. כידוע, מתח נפשי הינו מזיק לבריאות, בין היתר לרמות הסוכר שלנו.

להמשך קריאה
13 טיפים מועילים לחזרה לגזרה לפני הקיץ" data-image="https://geffenmedical.co.il/uploads/image/article/9bddf9fc718e74c7637550e7d808a705.jpg" data-description="

תקופת האביב הקרבה משרה תחושה של התחדשות בכל תחומי החיים, כמו גם במראה החיצוני שלנו. כתקופת ביניים לפני הקיץ, האביב הוא הזדמנות מצוינת להיפטר מעודפי המשקל שצברנו בחורף ולחזור לגזרה הקודמת שלנו או לאמץ גזרה חדשה ומחוטבת.

">

13 טיפים מועילים לחזרה לגזרה לפני הקיץ

תקופת האביב הקרבה משרה תחושה של התחדשות בכל תחומי החיים, כמו גם במראה החיצוני שלנו. כתקופת ביניים לפני הקיץ, האביב הוא הזדמנות מצוינת להיפטר מעודפי המשקל שצברנו בחורף ולחזור לגזרה הקודמת שלנו או לאמץ גזרה חדשה ומחוטבת.

להמשך קריאה