איך מתמודדים עם סוכרת היריון?

מהי סוכרת הריון?

סוכרת הריון- Gestational Diabetes, היא סוג סוכרת שמופיע ומתפתח במהלך תקופת ההיריון. סוכרת הריון מופיעה רק בקרב נשים שלא סבלו מסוכרת לפני ההיריון. לצד סוכרת סוג 1 הנקראת גם סוכרת נעורים וסוכרת סוג 2 הנקראת גם סוכרת מבוגרים – סוכרת הריון נחשבת כסוג הסוכרת הנפוץ ביותר בהריון שמופיע בקרב יותר ויותר נשים בשנים האחרונות. לפי הערכות מומחים כ- 6-10% מהנשים ההריוניות מתמודדות עם סוכרת היריון.

מה מתרחש בגוף במהלך סכרת הריון?

עם התקדמות ההריון, גוף האישה מפתח תנגודת לפעילות הורמון האינסולין, אשר הנו הורמון שאמון על ויסות רמות הסוכר בדם. התנגודת מופיעה בעקבות הורמונים שונים המיוצרים בשליה במהלך ההיריון, המפריעים לפעילות האינסולין.

אינסולין הוא הורמון שמיוצר על ידי תאי הבטא בלבלב, שמטרתו היא לאפשר את כניסת הגלוקוז (סוכר) מהדם לתאים שיוכלו להפיק ממנו אנרגיה. ולכן, כאשר הורמונים שונים בשליה מפריעים לפעילותו – הסוכר לא מפונה ביעילות מהדם ורמות הסוכר בדם גבוהות מהרגיל.

אם באופן רגיל ושגרתי האינסולין ‘מפנה’ את הסוכר מהדם ודואג לקליטתו בתאי הגוף – במצב של סוכרת הריון, הוא לא עושה זאת ברמה מספקת, וכאן מתפתחת סוכרת ההריון, לרוב בשליש האחרון של ההיריון.

מה הם גורמי הסיכון לסוכרת הריון?

גורמי הסיכון של סוכרת הריון, דומים לגורמי הסיכון של שאר סוגי הסוכרת: עלייה מוגזמת במשקל, עודף משקל, רקע של סוכרת מסוג 2 במשפחה הקרובה, טרום סוכרת, גיל מבוגר של האישה בעת ההיריון, שחלות פוליציסטיות, ועוד.

איך מאתרים סוכרת הריון?

כל אישה בהיריון נדרשת לבצע בדיקת העמסת סוכר בשבוע 24-28, מטרת ההעמסה היא לבחון את יעילות פינוי הסוכר מהדם. הבדיקה הזו מתבצעת בין השבוע ה- 24 ל-28 להיריון, ובמקרים מסוימים הצוות המטפל יחליט לבצע אותה אפילו מוקדם יותר בהתאם לגורמי הסיכון או הסימנים הקליניים השונים שקיימים אצל המטופלת.

האם יש לסוכרת הריון תסמינים?

סכרת הריון לרוב מופיעה ללא סימנים מיוחדים כך שלא ניתן לזהות אותה בשלבים ראשונים ללא בדיקת העמסה, במקרים פחות שכיחים היא עשויה להיות מלווה במספר תסמינים, המעידים על רמות סוכר גבוהות בדם, בניהם: צמא ורעב קיצוניים, יובש בפה, השתנה מרובה, עייפות וחולשה, ועוד.

איך מטפלים ומתמודדים עם סכרת הריון?

נשים הסובלות מסוכרת הריון הנן לרוב נשים שלראשונה נדרשות להקפיד על כמות פחמימות מוגדרת בארוחה, לנטר את רמת הסוכר מספר פעמים ביום ולהיות במעקב היריון תכוף – וכך ההתמודדות עם הסוכרת לראשונה וההיכרות עם העולם הזה, עשויה לגרום לבהלה ולהיראות לך כקשה ולעיתים כבלתי אפשרית. אך לא כך הדבר! המחקר והרפואה סביב הסוכרת כיום, הם כה ענפים ובמידה ותלמדי את מה שחשוב להכיר ותשמרי על התזונה, הפעילות הגופנית, ניטור הסוכר והמלצות הצוות הרפואי – תוכלי לשמור על איזון וליהנות מתחושה טובה ובריאה:

1. התאמות תזונתיות

הדרך החשובה והיעילה להתמודד עם סוכרת היריון ולשמור על רמות הסוכר בדם מאוזנות, היא לבצע שינויים משמעותיים בתזונה ולנהל תזונה בריאה עם הקפדה על כמות הפחמימות. חשוב להתאים תפריט עם דיאטנ/ית קלינ/ית שיסייע בשמירה על איזון הסוכר ויתמוך בהמשך היריון תקין. דרך תזונה בריאה ומאוזנת ומעקב שיטתי אחרי רמות הסוכר בדם, יהיה ניתן גם לווסת את רמות הסוכר בדם ולשמור על מדדים תקינים:

  • הגבלת כמות הפחמימות בכל ארוחה – הפחמימות הן מרכיב חשוב ובסיסי בתזונה שלנו הקיים במגוון גדול של מאכלים ויחד עם זאת הן הרכיב התזונתי המשפיע ביותר על רמות הסוכר, מאחר והן מתפרקות במערכת העיכול לגלוקוז הנספג לזרם הדם. בהתאם – הקפדה על כמות פחמימות מבוקרת בכל ארוחה, תאפשר לאישה בהריון לצרוך תזונה מגוונת ומתאימה מבלי לעלות את רמות הסוכר מעל הרצוי. הפחמימות מצויות במזונות רבים כמו דגנים, קטניות, קינוחים, פירות – חלקם פחות מומלצים וחלקם בריאים ומזינים.
  • הבדלה בין פחמימות פשוטות למורכבות – בתור סוכרתיים, חשוב להבדיל בין פחמימות פשוטות למלאות ולהבין את עדיפותן של הפחמימות המלאות. פחמימות פשוטות הן פחמימות שנספגות במהירות בגוף ובדם, ובהתאם מעלות באופן מהיר וחד את רמות הסוכר בגוף. פחמימות פשוטות הן למשל מאכלים מקמח לבן, אורז, פסטה, תפוחי אדמה, משקאות ממותקים, קינוחים וכדומה. על פני הפחמימות הפשוטות שמביאות לעליות חדות ברמות הסוכר, נעדיף את הפחמימות המלאות כדוגמת: קטניות (עדשים, שעועית, גרירי חומוס, אפונה..), אורז מלא וכדומה. הפחמימות המלאות, מכילות סיבים תזונתיים, מתפרקות בגוף בצורה איטית יותר ומביאות לעלייה מתונה יותר ברמות הסוכר, לפיכך הן עדיפות.
  • הימנעות ממזונות מעובדים באריזות – מזונות מעובדים וארוזים, מכילים לרוב שלל חומרים ותוספות לא רצויים, וגורמים לעלייה חדה ברמת הסוכר בדם, גם אם הם מלאים (כדוגמת דגני בוקר מחיטה מלאה). כדאי לרכוש מוצרים טבעיים ככל האפשר, ולהעדיף את ההכנה הביתית, הבריאה והבטוחה. כך תוכלו לשלוט טוב יותר במה שנכנס לגוף שלכן, ולשמור על איזון הסוכר באופן המיטבי.
  • קבלת ייעוץ של דיאטנית – במהלך ההיריון, ישנה חשיבות גבוהה במיוחד לתזונה שלנו ולערכים התזונתיים שאנחנו מספקות לגוף. לכן – מומלץ להתייעץ עם דיאטנ/ית בנוגע לבניית תפריט אישי על סמך בדיקות רפואיות ועל סמך אורח חיים והעדפות אישיות, תפריט שיספק את המרכיבים התזונתיים החשובים וגם יסייע לך לשמור על רמות סוכר תקינות. בהתמודדות עם סוכרת היריון – חשוב לשמור על סוכר מאוזן ובריאות איתנה כדי להבטיח את בריאות העובר ובטיחות ההיריון. לכן במקרה הצורך מומלץ לבקש את העזרה הנדרשת ולפנות לייעוץ.

2. פעילות גופנית

פעילות גופנית היא כלי חשוב ומשמעותי לשמירה על איזון הסוכר, והיא משמשת כמפתח להורדת רמות הסוכר בדם ולאיזון הסוכרת עבור סוכרתיים רבים. הפעילות הגופנית חשובה ויסודית באיזון הסוכרת מאחר ויכולה להשפיע בשני כיוונים – הן על הורדת רמות הסוכר בדם, והן על שיפור העמידות של הגוף לאינסולין ושיפור ההשפעה והפעילות שלו. חשוב להתייעץ עם הרופא שלך על סוג ותדירות הפעילות שניתן לבצע במהלך ההיריון. לרוב ההמלצה היא לבצע פעילות פשוטה כמו הליכה או פעילות אחרת שהיית רגילה לעשות בשגרה.

3. ניטור רמות הסוכר

ניטור רמות הסוכר בדם ומעקב אחרי רמות הסוכר במהלך היום, הוא המפתח לניהול הסוכרת ולשמירה על בטיחות ההיריון. כדי לשלוט בסוכרת, להבין אותה ולהצליח לשמור עליה מאוזנת ככל האפשר – חשוב גם לוודא את תקינות רמות הסוכר במהלך היום. בעזרת בדיקות סוכר, תוכלו גם להבין כיצד מאכלים שונים משפיעים על רמות הסוכר שלכם, וכיצד פעילויות שונות מצליחות להוריד או לייצב את רמות הסוכר בדם. הניטור הוא חלק חשוב והכרחי, שיאפשר לכם לדעת אם אתם נמצאים בטווח התקין להיריון.

רמות הסוכר המומלצות לנשים בהיריון ברוב המקרים:

רמות הסוכר המומלצות לפני ארוחה: כ- 70-95 מ”ג/ג”ל.

רמות הסוכר המומלצות לאחר ארוחה: כ- 140 מ”ג/ד”ל.

עד היום, האפשרות שעמדה בפני נשים בהריון הייתה לנטר אחר הסוכר בעזרת מד סוכר ומכשיר דקירה, הדורשים לדקור את האצבע בכל פעם שברצונכן לבדוק את רמות הסוכר בדם.

עם טכנולוגית פלאש שפותחה בשנים האחרונות, נפתח עולם חדש של ניטור סוכר רציף, שזמין גם עבור נשים בהיריון. פריסטייל ליברה 2 הוא מד סוכר רציף המאפשר למדוד את רמות הסוכר בדם על ידי סריקה פשוטה של החיישן עם הטלפון הנייד שלכן – באופן שיכול להקל משמעותית על נשים ולהעניק להן דרך פשוטה ודיסקרטית למדוד סוכר במהלך היום

בזכות החלטת ועדת סל הבריאות 2023 – מערכת פריסטייל ליברה 2 נכללת בסל עבור כל הסוכרתיות בהריון הנוטלות אינסולין בכלל קופות החולים. קופת חולים מאוחדת אף הגדילה לעשות והיא מסבסדת את המערכת עבור כלל הנשים עם סוכרת היריון גם אם אינן מטופלות באינסולין.

מעתה, כל אישה בהיריון שמתמודדת עם סוכרת בהיריון ומזריקה אינסולין (או כל אישה עם סוכרת היריון במאוחדת) – תוכל ליהנות מהטכנולוגיה והיתרונות של מערכת פריסטייל ליברה 2 במחיר מסובסד!

4. תרופות בהתאם לחוות דעת רפואית

ישנן תרופות רבות לטיפול בסוכרת, אך רק מעט מהן מאושרות לשימוש בהיריון, מאחר ובעת ההיריון אפשרויות הטיפול מוגבלות יותר ותרופות רבות לא מתאימות. בחירת הטיפול והתרופות במקרה הצורך, נקבעת על ידי שיקול הדעת של הרופא/ה בלבד. אחת מהתרופות הוותיקות לטיפול בסוכרת היריון היא מתן זריקות אינסולין., האינסולין הנוסף בזריקה מסייע לגוף להתגבר על התנגודת לאינסולין ולאפשר את כניסת הגלוקוז מהדם אל תאי הגוף.. זריקות האינסולין נחשבות בטוחות כי יעילות באיזון הסוכר ואינן משפיעות על העובר. ברוב המקרים, הסוכרת חולפת לאחר היריון ומפסיקים את מתן האינסולין לאחר הלידה.

אילו סיבוכים אפשריים יכולה לגרום סוכרת ההיריון?

סוכרת הריון שאינה מאוזנת ומטופלת, עשויה להוביל למספר סיבוכים ולפגוע בבטיחות האם, העובר וההיריון. עודף סוכר בדם שאינו מופחת על ידי טיפול מתאים, עלול לעבור גם לעובר ולגרום אצלו לסיבוכים הקשורים לעודף משקל ולגדילת יתר. סוכרת היריון עלולה לייצר אצל העובר סיבוכים גם עם לידתו, בניהן צהבת, ירידה בסוכר בלידה ומצוקת נשימה, ואצל האם – להביא לרעלת היריון, לחץ דם גבוה, ועוד.

איך אפשר להפחית את הסיכוי לפתח סוכרת סוג 2 בעתיד?

לצערנו, ידוע כיום שכ- 50% מהנשים שהתמודדו עם סכרת היריון במהלך הריונן, יאובחנו גם עם סוכרת סוג 2, סוכרת מבוגרים, בהמשך חייהן. כלומר יש קשר ישיר בין אבחנה של סוכרת היריון, לסיכוי לפתח סוכרת סוג 2 בעתיד. כדי להקטין את הסיכויים ככל הניתן, חשוב לשמור על התזונה ואורח החיים בהתאם ולבצע מספר פעולות שיסייעו במניעת הגעת הסוכרת:

  • להקפיד על תזונה ומשקל תקין – דרך הקפדה על התזונה ושמירה על תפריט דל בפחמימות וסוכרים, תוכלו להקטין את הסיכויים לפיתוח סוכרת בעתיד ככל הניתן. מומלץ להימנע ממשקאות ממותקים כמו מיצי פירות ומשקאות מוגזים שונים, ולהעדיף תמיד את המים. מומלץ להרחיק מהתפריט מאכלים המכילים אחוז גבוה של שומן טראנס, כמו מרגרינה, מאפים, ומזון שעבר טיגון. בהתאם, נרצה להימנע ממזון מעובד, ארוז ומהיר. על פני כל אלה – מומלץ לשלב בתפריט ירקות, חלבון רזה, דגנים מלאים, קטניות, ועוד.
  • פעילות גופנית – לפעילות הגופנית יש ערך והשפעה רבים על רמות הסוכר, והם יעילים מאד בהורדת רמות הסוכר בגוף ואיזונן. פעילות אירובי באופן ספציפי, מומלצת במיוחד למטרה זו, תוך שחשוב לשלב גם אימוני התנגדות וכוח.
  • להקפיד על רמות סוכר תקינות – מאחר ולנשים עם סוכרת היריון יש סיכוי מוגבר לפתח סוכרת מסוג 2 בהמשך חייהן, מומלץ וחשוב לבצע מעקב סוכר עדיף בניטור סוכר רציף כדי ללמוד ממה הסוכר מושפע ולשמור על רמות סוכר תקינות ומומלצות.
  • לבצע בדיקות תקופתיות – עבור נשים שסבלו מסוכרת הריון ונמצאות בסיכוי מוגבר לפתח סוכרת סוג 2, מומלץ לבצע בדיקות סוכר תדירות. מדי כשנה פחות או יותר בהתאם למצבה של כל מטופלת, ניתן לבצע בדיקות סוכר בצום, בדיקת העמסת סוכר, ובדיקת המוגלובין מסוכרר.

בעריכת ליטל סמואל לוי, M.Sc דיאטנית קלינית ומנהלת מרקט אקסס בגפן מדיקל